lördag 3 mars 2018

Hej vänner!

För några år sedan var det jävligt populärt att tänka positivt. Det var de som trodde att detta skulle leda till ett bättre liv. En del trodde till och med att det skulle leda till en bättre värld. Själv är jag dålig på att tänka positivt och måla världen rosa. Jag är bättre på att tänka negativt och ta fram rollern och stryka breda tag med grått och smutsbrunt. Det kan jag kritiseras för. Och jag skulle gärna ändra mig på den punkten. Men det är svårt och har faktiskt blivit svårare ju äldre jag blir. Jag har blivit känsligare på något sätt och blir väldigt ledsen om jag tittar på nyheterna om allt elände som händer. Min testosteron-nivå har antagligen sjunkit till en kritisk nivå, där jag blivit en rätt sur och gråtmild gubbe.

Idag när jag gick en promenad så var det en liten kille som kom gående med sin mamma och storasyster. Han var väl så där en tre år. När han fick se mitt skäggiga ansikte tittade han på mig och sa till sin mamma: "Titta en gammal gubbe". Det tyckte jag var rätt kul. Men hans mamma tyckte det var lite pinsamt, såg jag.

Men åter till positivt och negativt tänkande. Världen är ju som den är och påverkas ju inte av huruvida man tänker positivt eller negativt. Tankar ändrar ju inget om de inte följs av handlingar. Man kan ju sitta och tänka både positiva och goda tankar, utan att det leder till något. Om man inte gör något. Och då bör man ju helst göra något bra.

På bokrean hittade jag en bok om Erasmus av Rotterdam som föddes 1466. Jag har inte kommit så långt i denna bok. Men den börjar bra och verkar intressant.  Erasmus var enligt denna bok humanist och tyckte illa om religiös inskränkthet och dogmatisk dumhet. Något som gjorde att företrädarna för sådant tyckte illa om honom. Både katolska kyrkan och Martin Luther var sura på Erasmus. Bland annat skrev Erasmus en bok som heter Dårskapens lov där han driver med katolska kyrkan och annat dumt.

Själv är jag inte helt säker på vad humanism är för något. Men jag vet att humanister tror på de mänskliga rättigheterna och det är ju bra. FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna börjar ju, som ni vet, på följande sätt: "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter. De har utrustats med förnuft och samvete och bör handla gentemot varandra i en anda av gemenskap." Det låter ju bra. Fast om alla har utrustats med förnuft och samvete vet i fan. Jag tycker jag ser rätt mycket exempel på motsatsen. Resten av deklarationen om de mänskliga rättigheterna innehåller en massa paragrafer, som en stor del av de som bestämmer i världen ger fan i att följa.

Det finns förresten en Kairodeklaration om de mänskliga rättigheterna som undertecknats av en rad länder i arabvärlden. I den står det visst att de mänskliga rättigheterna gäller om det inte bryter mot sharia-lagar och det som står i koranen. Och då gäller de ju i princip inte. Om ni inte tror mig så goggla på Kairodeklarationen. Men å andra sidan verkar ju diktatorer generellt strunta i de mänskliga rättigheterna oavsett religiös uppfattning. Fast det verkar ju dumt att skriva ned det.

Jag tittar inte så mycket på TV. Men när jag gör det tycker jag reklamen är väldigt irriterande. Den kommer in och stör stup i kvarten och därför brukar jag undvika kanaler med reklam. En konstig sak är att nästan all reklam är reklam för hur man kan spela bort sina pengar. Det tycker jag mycket illa om. När jag var ung var det fult att spela bort sina pengar. Jag har till och med för mig att det var förbjudet att spela om "pengar och pengars värde". Det borde vara förbjudet nu med. För det är ju uppenbart dumt att spela bort sina pengar. Tyvärr är ju dumhet svårt att förbjuda. Men att man får göra reklam för spel är konstigt. Speciellt då de finns folk som har någon sorts åkomma som gör att de spelar bort de pengar som skulle räcka till hyra och mat. Men du som har över när du betalt dina fasta avgifter och gärna vill bli av med dessa stålar, kan ju skicka dem till mig. Det är ju också lite dumt, men inte så dumt som att gå på spelreklamen på TV.

Idag har katten varit inne hela dagen och mest legat och sovit. Han har tydligen tappat hoppet om att det skall bli varmare igen. Tidigare har han gått ut en liten promenad på så där 15 minuter varje dag. Men nu tycker han tydligen att det är så otäckt att han struntar i det. Han har liksom gått i ide och bestämt sig för att invänta våren som en björn eller mumintroll.


Peter

Inga kommentarer: