lördag 2 december 2017

God kväll vänner!

Jag såg just ett intressant program på Kunskapskanalen på TV. Det handlade om rymdteleskopet Hubble och dess 20-åriga historia. Om ni är intresserade av vetenskap kan ni ju kolla på detta program på SVT-play.

Men när jag tittade kom jag och tänka på det gåtfulla och obesvarade. Mycket som människor förr tyckte var gåtfullt har vi ju numera svar på. Vi kan förklara varför det åskar. Vi vet att jorden och planeterna snurrar kring solen. Vi vet varför man blir förkyld eller får diabetes. Vi vet var svalorna tar vägen på vintern. Vi vet hur arterna utvecklas genom evolution. Vi vet helt enkelt en väldig massa saker som folk förr inte visste ett dugg om och försökte hitta mer eller mindre bra förklaringar till. Som att åskan berodde på gudars framfart på himlen eller att sjukdomar berodde på att onda andar tagit sig in i kroppen. Eller att svalorna dök ner i sjöarnas dy när det blev kallt.

Men i ovanstående program tog de upp de frågor som jag skrivit om tidigare och tycker är så gåtfulla och som ingen har ett svar på. Som att alla de galaxer vi ser, far bort ifrån oss i allt större hastighet. Det är ju konstigt. För om man här på jorden spränger något som en stor sten så far ju bitarna iväg, men efter en stund förlorar ju de sin energi och faller till marken. Men när big bang inträffade så for delarna av entiteten åt alla håll med en jävla fart. Men efter en stund så ökade de farten till en högre hastighet. Det är ju faktiskt jättekonstig. Som om man sprängde en stor sten och bitarna inte tappade fart utan far iväg fortare och fortare.

En annan intressant sak i detta program var att man berättade att man i varje galax man undersökt hittat ett svart hål i mitten. Huruvida detta svarta hål fanns först och galaxen bildades runt det eller om galaxen fanns först och det svarta hålet bildades av den, är det tydligen ingen som vet. Som det där med ägget och hönan och vad som kom först.

Jag blev också påmind om att man med hjälp av rymdteleskopet har lyckats beräkna universums ålder och när den stora smäll som startade alltihop skedde. Det var visst för 13,7 miljarder år sedan, på en tisdag. Själv har jag levt 23122 dagar idag. Det är minsann sådana viktiga fakta ni bör lägga på minnet.

Hur som helst finns det gåtfulla kvar och alla svar är inte givna. Det är bra. För jag vill inte leva i en helt förklarad värld utan frågor. Men inte heller i värld där den religiösa vidskepligheten tros ge svar på det gåtfulla. För jag förundras hellre i klart vatten än gyttja om man säger så.

Men trots min ateism allt vill jag minsann på nytt skicka med er ett litet gudsord att begrunda. Det står i Korintierbrevet där Paulus skriver:

"Om jag talar både människors och änglars språk, men saknar kärlek, är jag bara ekande brons, en skrällande cymbal. Och om jag har profetisk gåva och känner alla hemligheterna och har hela kunskapen, och om jag har all tro så att jag kan flytta berg, men saknar kärlek, är jag ingenting. Och om jag delar ut allt jag äger och om jag låter bränna mig på bål, men saknar kärlek, har jag ingenting vunnit."

Det betyder på vanlig svenska ungefär: "Du kan vara klok som en bok. Men är du inte snäll så är du likt förbannat en skitstövel".

Sov gott

Peter


Inga kommentarer: