fredag 14 juli 2017

Hej vänner!

Jag kom att tänka på det forntida Egyptens gudar. Många av dem hade ju människokropp och djurhuvud av någon anledning. Som Thot som hade huvud som en ibis. Han var visst skriftens gud och hade själv kommit på denna användbara uppfinning. En annan gud med djurhuvud var Anubis. Han hade ju schakalhuvud vilket var rätt fint. Men vad denna gud i övrigt ägnade sig år kommer jag inte ihåg. Sen finns det ju guden Seth som också har djurhuvud fast vilket djur det är, vet man visst inte riktigt. En annan gud med fint huvud är Horus som har huvud som en pilgrimsfalk. Men min favorit är ändå gudinnan Bastet som hade katthuvud. Hon hade visst något med kärlek och sex att göra. Antagligen hade man sett hur katthonor uppför sig i mars. Då blir de ju helt skamlösa och går runt och bjuder ut sig till vilken kattgubbe som helst. Så då kom man väl på att en gudinna som har med sådant att göra har säkert katthuvud. Hur som helst var katter heliga i Egypten under forntiden.

Undra varför gudarna så ofta hade djurhuvuden förresten? Kamrat katten menar att det var gäller Bastet är det inte ett dugg konstigt. Hon ville väl bara vara snygg helt enkelt, säger han. Det är en rätt mallig typ som är påtagligt nöjd med sig själv. I natt fick han för sig att han ville gå ut vid halv tre. Jag vaknande av hans tjat vid ytterdörren, men låtsades att jag sov. När jag inte steg upp ställde han sig nedanför sängen och tjatade på det där jobbiga sättet som bara han kan. Så till slut gick jag upp och släppte ut honom. Men sedan kunde jag inte somna om så idag kommer jag vara trött hela dagen.

Nu skall jag göra mig i ordning och gå ut. Funderar på att cykla en tur på min vanliga cykel som omväxling. För racern går bara att använda där det är asfalterat. Vill man ut i skog och mark så får man ta den gamla stålhästen. Den är ju inte så snabb. Men vem fan har bråttom.


Peter










Inga kommentarer: