söndag 16 juli 2017

Hej vänner!

Denna helg är en grabbhelg som jag och katten firar tillsammans. Fast han har stuckit ut för att kolla läget. På förmiddagen cyklade jag söderut i rätt jobbig motvind. Men sedan fikade jag och vände hem och då hade jag istället en rätt bra medvind. Så jag var snabb som en iller när jag for fram. Jag nynnade på Kentas låt "Idag är jag stark" när jag cyklade hem. Ni kommer väl ihåg hur den börjar: "Just idag är jag stark. Just idag mår jag bra. Jag förs framåt av kraftiga vindar". Och det stämde ju precis.

När jag satte på radion var det den katolske kardinalen Aborelius som hade sommarprogrammet. Han snackade om hur han känt sig kallad att gå i kloster och hur han därvid förstått sig på det mänskliga lidandet. Sedan spelade han "in the ghetto" av Elvis Presley. Därefter orkade jag inte lyssna mer. Men jag förstår att resten av programmet handlade om hur den katolska kyrkan skall be alla de barn som utsatts av pedofila präster om ursäkt.   Han bad säkert också om förlåtelse för att kyrkans  inställningen till aborter dödar 47000 kvinnor varje år i illegala och osäkra sådana. 


Vad gäller preventivmedel tycks ju de flesta katoliker i västvärlden strunta i dumheterna. För vad jag förstår föder italienska kvinnor minst barn i Europa och jag tror inte det beror på att lever i större avhållsamhet än andra. Så jag förstår att kardinalen bad mänskligheten om ursäkt och lovade bot, bättring och förhoppningsfullt nedläggning av eländet. Men jag orkade inte lyssna till han kom fram till detta.

Det finns ju så mycket att tycka illa om och jag vet inte varför just den katolska kyrkan retar mig så förbannad. Jag tror att det just är hyckleriet. Att man i en sirapssliskig retorik babblar på i sitt oförnuft och brist på humanism. På något sätt har jag lättare för de som är onda och står för det, än för de som gör ont men påstår något annat. Som Jesus så försiktigt och diplomatisk uttrycker sig: "Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar." Tänk på det ni!


Peter

Inga kommentarer: