tisdag 4 juli 2017

Hej vänner!

Det regnar i Visby. Inget litet mesregn utan en riktig störtskur som gör att det sprutar vatten ur grannens stuprör. Det tog en stund innan jag kom på att det heter stuprör. Sådant skrämmer mig nu för tiden. När jag plötsligt inte kommer ihåg vad saker heter som är helt vardagliga. Då får jag för mig att jag börjar bli slirig i hjärnkontoret. Det händer ibland när jag löser korsord också att jag vet precis vad som skall in på lodrätt eller vågrätt. Men jag kommer förbanne mig inte ihåg vad det heter. Namn är det värsta för jag har jättesvårt att minnas vad folk heter. Men det har jag alltid haft så den delen hjärnan har aldrig varit helt fungerande hos mig. Namnet på kvinnor som gjort intryck på mig kommer jag ihåg. Men i övrigt fastnar sällan namn något vidare. På den punkten är min hjärna som en väl fungerande teflonstekpanna, inget fastnar. Det är faktiskt rätt jobbigt och pinsamt. Det ända som är skönt är att det inte är något nytt som försämrats. Det har alltid varit en dåligt fungerande del i hjärnkontoret.

Jag försökte en gång lära mig tekniker som skulle hjälpa mig att få ett bättre minne. De flesta av dessa kräver att man har ett hyggligt fungerande minne. Annars glömmer man bort att använda dem eller hur man gjorde. Dessutom bör man nog ha ett hyggligt arbetsminne för att de skall fungera och det har inte jag. Men jag skall inte överdriva. Det finns sådant jag minns rätt bra. Som historiska fakta och innehållet i böcker. Jag är faktiskt en rätt bildad person på så sätt. Men vad gäller vardagligt fungerande finns klara brister som borde åtgärdas, men fan vet hur.

En bra sak för oss som har svårt med kom-i-håget är att det finns en påminnelsefunktion i ens smarta telefon. Det gäller bara att komma ihåg att att använda denna funktion. Vilket man glömmer, om man inte gör det omedelbart då man behöver. Det är också därför goda råd av typen: "lägg alltid saker du alltid får leta efter på samma plats" är så värdelösa. För det är ju det man glömmer att göra. Det är ju det som är problemet. Om man kom ihåg detta behövde man ju inte ens påminnas om att göra så.

Mitt minne är alltså inte det bästa. Men det har det å andra sidan aldrig varit. Ända sedan jag var barn har jag alltid varit disträ. Det är ju ett finare ord för tankspridd. För det är ju det jag är. Jag sprider tankar som droppar sprids från en vattenspridare. Egentligen skulle jag behöva en medicin som gjorde att jag kunde fokusera på något ordentligt. Ni som läser denna blogg har väl lagt märke till att min tankar ofta hoppar runt som pop-corn i en kastrull.

Nu är klockan åtta och affären öppnar. Så nu skall jag gå och köpa havregryn för det glömde jag göra igår. För havregrynsgröt är bra om man inte glömmer att ha i salt, för då är den äcklig.Vi får se om jag kommer ihåg saltet idag eller inte. 



Peter

Inga kommentarer: