fredag 23 juni 2017

Glad midsommar vänner!

Klockan är 5:52 och jag är vaken och det har jag varit en timme eller så. Jag har redan druckit kaffe och släppt ut katten. För 63:e gången i mitt liv skall jag alltså fira midsommar denna dag. Det kommer bli en rätt lugn tillställning. Eventuellt kommer jag att göra en krans av blommor och sätta på skallen. Men troligen inte. Men om jag skulle göra så skulle jag bli rätt söt antagligen. Jag avser förresten dricka ett glas av Norrlands akvavit. Då kommer jag att tänka på den store författaren Torgny Lindgren som skrivit en bok som heter Norrlands akvavit. I den står det:

"Det var länge sedan, sade de skallige och skrumpnade Olof Helmersson.
Och det var du som införde tandborstningen här i landet.
En predikant kan inte låta tänderna förfalla, sade Olof Helmersson. Då man predikar kan man inte ha löständer som klapprar."

Och det är ju sant. Man skall vara rädd om sina tänder. Själv betalar jag en försäkring varje år som gör att jag får gå till tandvården så fort minsta problem uppstår. Det känns fint att allt redan är betalt så jag ränner dit så fort det känns lite konstigt någonstans i käften. Sedan går jag till kassan och då sitter någon som ler där och säger "det är redan betalt". Vilket känns fint. Så jag kan predika på några år till. Dessutom kan jag fortsätta käka knäckebröd i obegränsad omfattning. Till exempel med stekt inlagd strömming på. Och till det passar det fint med ovanstående akvavit. Men den är onödigt att bita av.

Som ni vet bor jag i Visby. Visby brukar ju kallas för rosornas stad. Vilket är ett bra namn för det växer rosor längs gatorna på många ställen i denna stad. Det är väldigt fint. Jag vet inte varför rosodling är så lämpligt just här. Men det är det uppenbarligen.

Rosor är fina och det finns visor och dikter där man jämför tjejer med dessa fina blommor. Det finns ju en visa av Evert Taube som heter "Min älskling du är som en ros till exempel". Den är ju inspirerad av dikten "A Red, Red Rose" av den skotske poeten Robert Burns 1759 – 1796. Den börjar ju:

"O my Luve's like a red, red rose
That’s newly sprung in june;
O my Luve's like the melodie
That’s sweetly play'd in tune:

Tydligen stavades "love" med u på 1700-talet. Iallafall i Skottland. Rosor är alltså fina och doftar gott och en del tycker tydligen att rosor har något med tjejer att göra. Och det är ju inte så dumt. Men samtidigt finns det ju taggar på rosor och längs kusterna växer vresrosor som ogräs. Att säga till den man älskar att hon är som en taggig vresros är ju inte så snällt. Men annars gillar jag att rosor har taggar och inte bara är vackra. Utan taggar skulle de vara rätt mesiga blommor. Dikt på detta.

Idag är det midsommarafton,
nu en skåra på
livets stav.

Jag tänker på allt
som hänt och
vad allt blev av.

Minnen av kvällar
vid havet och kyssar
vid soluppgång.

Blänkande glas på bordet
och en glädjens
skrovliga sång.

Nattens stilla ljus
och doft av
nattviol.

Och hur du är underbart
vacker när du tar av
din kjol.

Peter






Inga kommentarer: