torsdag 18 maj 2017

Hej vänner!

Idag har det varit en fantastisk sommardag i Visby. Säkert minst 20 grader varmt och sol. Tornsvalorna följde med värmen upp från Europa och nu har de börjat fara runt som skriande pilar i lufthavet. Snart kommer de nog fara in under grannens tegelpannor och lägga ägg. Tornsvalorna är ju egentligen inte svalor utan tillhör familjen seglarfåglar. För några år sedan försökte man döpa om tornsvalorna till tornseglare. Men det fungerade dåligt. Så nu säger de flesta tornsvalor som förut. Tornsvalor parar sig förresten i flykten. Det verkar lite besvärligt att göra sånt i raketfart på flera hundra meters höjd. Men tornsvalorna grejar det. Skickligt av dem. Kräver inte bara lust och kärlek, utan också en jävla precision gissar jag.

Så här års är jag alltid lite orolig över att jag skall missa något av föreställningen. Det går så fort från den första blåsippan till syrenen blommar. Jag vill liksom vara med och inte missa något. Någon gång skall jag vara ledig en hel vår och skriva ner allt som händer dag för dag. Carl von Linné skrev ju en blomsteralmanacka som täckte hela året. Han kollade han in vad som brukade hända vid vissa datum på året. Där står det till exempel: ”Det tinar upp. Barnet, blekt kommer fram. Grodorna leka. Sädesärlan kommer. Ormarna framkrypa. Orren leker." Det måste handla något datum i april, gissar jag. Hoppas barnet fick sol på sig och slapp vara blekt. Och att det fick leka i solen precis som grodor och orrar.

Själv skall jag skriva en likadan bok som Linné. Då kommer det den 18 maj stå: ”Peter blek kommer fram och dricker en öl på Stora torget i Visby. Koltrasten sjunger om kvällen. Tornsvalan parar sig i luften”.




Peter

Inga kommentarer: