söndag 23 april 2017







Hej vänner!

Jag kom att tänka på ensamhet. Engelskan har ju två ord för att vara ensam. Nämligen loneliness och solitude. Loneliness är den negativa ensamheten som man inte valt själv. Då känner man sig liksom bortvald av andra och på något sätt oönskad. Solitude är liksom inte negativt utan tvärtom något man valt själv och som något man ibland kan behöva för att fundera över livet eller för att skapa. Jag har prövat bägge sorterna och kan konstatera att den senare är betydligt bättre än den förra.

Jag funderade pÃ¥ om det finns nÃ¥got svenskt ord för den senare typen av ensamhet. Kanske är ”allena” nÃ¥got Ã¥t det hÃ¥llet. Att vara alldeles allena i skogen lÃ¥ter pÃ¥ nÃ¥got sätt mer positivt än att vara alldeles ensam i skogen. Iallafall i min öron. Sedan kom jag och tänka pÃ¥ ordet ”mol”. Man kan vara ”mol allena” men det att säga att man är ”mol ensam” lÃ¥ter konstigt. Det kan ocksÃ¥ vara ”mol tyst” men inte ”mol bullrigt”. Jag förstÃ¥r att ”mol” betyder fullständigt eller helt. Men detta ord används vad jag vet nästan bara i ovanstÃ¥ende sammansättningar. Det är lite synd och slöseri med ett sÃ¥dant utmärkt ord. Om en dum och elak fan skulle man ju kunna säga: ”att han är mol rutten i roten”. 


En annan sak med svenskan som jag tycker är svÃ¥rt är just att ”dum” kan betyda bÃ¥de obegÃ¥vad och elak. Dessa tvÃ¥ företeelser har ju absolut inget samband. SÃ¥ ordet är ju egentligen helt oanvändbart. Borde strykas ur ordlistan. Jag menar att Nalle Puh till exempel är väl medveten om att hans hjärna har vissa begränsningar men han är inte elak mot nÃ¥gon. Som han sÃ¥ riktigt pÃ¥pekar: ”Hur underbart det skulle vara att ha en Riktig Hjärna, som kunde tala om saker och ting för en”. En björn som säger sÃ¥ kloka saker är ju inte dum pÃ¥ nÃ¥got sätt. Själv skulle jag ocksÃ¥ gärna ha en hjärna som fungerade pÃ¥ det sättet och var mindre rörig och ostrukturerad. En del människor har en bokhylla i skallen andra en tvättkorg. Själv fick jag en tvättkorg. Som nu sitter och funderar pÃ¥ att orden gärna och hjärna lÃ¥ter likadant. Till väldigt lite nytta jobbar min hjärna gärna med sÃ¥dant.

Det är alltsÃ¥ söndag och jag har idag cyklat rätt lÃ¥ngt i solens sken. Det var rätt kallt trots detta sken, speciellt i skuggan. Men i lä var det mysigt sÃ¥ jag cyklade till Tofta strandbageri och käkade en god bulle. För i deras trädgÃ¥rd var det lä och fint som vanligt.  Jag tog en bild pÃ¥ denna tillställning, vilket jag gör varje vÃ¥r (se nedan). Favorit i repris alltsÃ¥.  I morgon är det mÃ¥ndag vilket är en betydligt sämre dag än söndag. Men det kommer säkert gÃ¥ bra. MÃ¥ kraften vara med er även i morgon, ty det lär ni liksom jag behöva. Som det sÃ¥ riktigt stÃ¥r i bibeln: ”Beklaga inte sabbatens korthet utan gläds Ã¥t att den Ã¥terkommer vilken vecka som helst”. Det sista stÃ¥r inte alls i bibeln. Jag tyckte bara att det lät mol bra, sÃ¥ jag hittade pÃ¥ det.


 Peter







Inga kommentarer: