måndag 17 april 2017

Hej vänner!

Idag skall jag åka över havet om några timmar. Det blir säkert bra. Solen skiner men det är ganska kallt. Igår åkte jag ut på Värmdö och då snöade det periodvis ymnigt. Det var lite oväntat och jobbigt då jag för någon vecka sedan bytt till sommardäck. Men det blev inte så farligt trots allt. Men man fick ta det lite försiktigt.

Som ni vet brukar jag ibland kolla saker i bibeln. En del är nog förvånade över det då det vet att jag är radikalateist och tar avstånd från det religiösa så fort jag får en chans att göra så. Men trots detta är jag bibelsprängd som en gammal baptistisk folkskolelärare. För jag tycker det är så intressant att dessa gamla texter finns kvar och säger så mycket klokt. Men i ärlighets namn mycket dumt också. Men sådan är jag ju själv också, så det är bara bra.

Nu kom jag att tänka på hur djuren är fördelade i bibeln så jag kollade upp detta. Det finns 1381 får och lamm finns i denna skrift. Men getter finns det bara 23 stycken. Hundar finns det 24 stycken. Men det finns 395 kor minsann. Vidare finnes där 326 åsnor. Men det finns bara 7 hyenor. Lejon finns det 62 stycken. Men det finns inte en enda vanlig katt i bibeln. Vilket jag och kamrat katten tycker är rätt värdelöst. Man har helt enkelt missat att skriva om dessa fina djur, vilket vi tycker är väldigt slarvigt. Vi är faktiskt lite sura över detta slarv. Klart att det är svårt att tro på en religion vars urkunder missat detta. Om man någonstans i Bibeln skriver: ”Katter är bäst, ingen protest” så vore det en klar förbättring och säkert vara ett stöd för de troende.

Men de gamla egyptierna visste bättre . Där var katten helig och det fanns tempel där man dyrkade gudinnan Bast som hade katthuvud. Man har hittat rätt många mumifierade katter för man ville minsann inte vara utan dessa fina djur när man kom till dödsriket.

Men den katolska kyrkan har som vanligt utmärkt sig genom att att uppföra sig illa. På 1200-talet hittade man på att katter var i förbund med häxor och den onde själv. Därför brände man och plågade ihjäl katter på löpande band. Så snart fanns det nästan inga katter kvar i Europa. Men råttor fanns det mängder av. Dessa kunde 100 år senare sprida pesten i lugn och ro, när alla katter var borta. Så kan det gå när man är dum.


Peter


Inga kommentarer: