onsdag 12 april 2017

Hej vänner!

Händer är ju utmärkta verktyg. Man kan använda dem till allt möjligt. Som till exempel att bygga hus eller peta sig i näsan. Man kan också klappa på både människor och djur med sina händer. Jag klappar ju till exempel på min katt varje dag, vilket han gillar. Han tycker också att det är bra när jag använder mina händer till att öppna hans påsar med käk och fylla på i matskålen. Men han tycker säkert att vi människor har töntigt löjliga klor på våra händer. Katter har ju utmärkta vassa klor som de kan ta fram vi behov om de behöver hålla kvar en mus eller riva en kattkompis som kommit in på reviret på örat. Katter kan ju också ta fram klorna när de skall klättra upp i ett träd lite snabbt. Våra naglar är ju egentligen rätt oanvändbara till annat än klia sig med. Men våra händer i övrigt är ju hur bra som helst om man använder dem på rätt sätt. Även vår hjärna är också en fin konstruktion om den används på ett klokt sätt. Men tyvärr kan den också användas till grymma, elaka och oförnuftiga saker. Vilket är tråkigt och dumt. Helt klart en felkonstruktion. 

Det är onsdag och jag är ledig. Ute är det grått och kallt. I morgon är det skärtorsdag. Det låter som en speciell dag för småtjejer som brukar gilla färgen rosa på kläder och grejor. Nu kanske någon tycker att jag inte är helt genuspolitisk korrekt. Men det är min erfarenhet att det förhåller sig på detta sätt. Dessutom hade det varit utmärkt om skärtorsdagen var småtjejers alldeles egen dag, som firades med att de fick göra vad fan de vill. Till exempel klä ut sig till prinsessor, lukta på rosa luktsuddisar, spela fotboll, rita hästar och baka sockerkakor. Vill de göra något annat får de förresten göra det också, på sin egen dag. Men killar och vuxna skulle få hålla sig undan och inte lägga sig i. 

Nu är det faktiskt så att ”skär” i skärtorsdag kommer av ett gammalt ord som betyder ren. Alltså samma ord som i skärselden som ju skall rena oss från våra synder. På skärtorsdagen far förresten häxorna till Blåkulla och har hur kul som helst. Då tar de fram sin kvast och sätter katten, kaffekannan och en bag in box på den och far iväg. Den enda kille som får vara med på denna glada fest är Hornpär själv. Han brukar visst vara rätt bakis efter dessa tillställningar. Men efter någon vecka brukar han tyvärr börja jävlas som vanligt med mänskligheten. Men numera har ju människorna börjat överglänsa honom i ondska. ”Dom är ju jävligare än mig” brukar han säga och se förvånad ut.


Peter






Inga kommentarer: