söndag 19 mars 2017

Hej vänner!

År 2014 skrev jag denna betraktelse! Men då inte på denna blogg! 

Hej små myror!

Ett tidigt minne jag har är att jag är på väga att gå över Brämön där jag hade sommarlov första gången när jag var sex år. Jag har fortfarande oftast sommarlov där 54 år senare. När jag knallade på där över ön men mina små korta ben kom jag fram till en myrväg. Det var fascinerande att stå där och se tusentals myror springa fram och tillbaka. Och att alla de små myrfötterna hade trampat upp en hel liten stig. Det intressanta är att samma myrväg fortfarande finns kvar.

Det kommer mig att tänka på vad som hände i en annan myrstack för några år sedan. Där hade man fått en ny och ambitiös myrdrottning. Den stack hon tog över var rätt trevlig och hyfsat välfungerande. Men den nya drottningen såg att den inte var som hon önskade. Framför allt tyckte hon att den var för låg. Hon tyckte att det fanns en rad förbättringsåtgärder att göra. Vid kontroll visade det sig att de myror som arbetade på toppen arbetade olika snabbt och produktivt. Drottningen beslutade därför att topparbete enbart skulle få utföras av särskilda ”superbyggare”. De var de som var särskit produktiva som fick denna titel. De andra flyttades ner till botten på stacken och fick titeln ”basbyggare” eller ”barlast” då de så att säga arbetade i stackens köl. Detta var inledningsvis en effektiv arbetsfördelning. Men efter en tid uppstod problem. För det första började en del superbyggare tackla av och deras ork började tryta. Så de fick nedgraderas till basbyggare och flyttas ner. I början kunde man ersätta dem med uppgraderade basbyggare men det var bara en tillfällig lösning, då de ganska snabbt tog slut med tanke på manfallet bland superbyggare. För de andra började missnöje spridas bland basbyggarna och de som nedgraderas till detta. Arbetet på bottenplanen började gå dåligt och stacken blev liksom alltmer svampformad. Drottning och hennes ledningsgrupp försökte på olika sätt påverka detta genom att införa förändringar i arbetsformer. Man bestämde exempelvis införa mer byråkratiska regler kring barrinsamlingen. Barren som insamlades skulle först mätas och vägas innan de drogs in till stacken. De gjorde att barrinflödet minskade något. Men då alla barr som samlades in lades högst upp blev situationen alltmer ohållbar. En dag då det blåste lite välte hela den svampformade stacken och ”superbyggare” och ”basbyggare” hamnade om vartannat i en enda röra. Många myror krossades i fallet och hela samhället föll samman. Men drottningen som hade lite svårt att ta till sig verkligheten stod på ruinerna och sa ”jag har länge förordat en platt organisation”. Men då hade de flesta myrorna bestämt sig för att flytta till en annan plats i skogen eller var sjukskrivna.


Peter

Inga kommentarer: