söndag 12 mars 2017

God kväll tidsresenärer!


Det är söndag kväll och i morgon är det måndag. Det tycker jag är lite onödigt. Ibland säger jag att jag funderar på pension. Men då brukar en del undra vad jag skulle göra då. De är nog oroliga för att jag skulle bli sittande nedstämd och oföretagsam. Fast jag tror nog att jag skulle kunna komma på lite att göra, trots allt. Till exempel skulle jag ju kunna skriva något till er i lugn och ro. Till exempel kunde jag resa till Bornholm och berätta hur det är att hälsa på där. Eller till Oslo och berätta hur det är där en tisdag i november. Nu kanske ni tycker att jag borde välja ett resmål som är mer spännande än Oslo. Men jag tycker mest det är jobbigt att resa långt. Så jag kommer nog att hålla mig i närområdet.

På Bornholm finns det förresten en tidning som heter Bornholms Tidende. Jag gick just in och kollande vad för spännande som hänt på denna ö. Det stod att Henrik Hommel hade blivit ny chef på det nya byggcentret i Rönne. Det står också att hans käresta heter Anne Sofie och är radiograf. Nu har jag ingen aning vad en radiograf arbetar med. Men jag är säker på att Henrik Hommel älskar Anne Sofie, trots att hon är radiograf. Det stod också att staren har kommit till Bornholm. Kul att veta att den är på väg till oss. Så staren är på väg och Henrik Hommel älskar sin Anne Sofie. Man får reda på mycket om man läser Bornholms Tidende. 

Sådant kunde skriva och berätta om, när jag blir pensionär. Om fåglar och deras ankomst samt kärlek skulle jag skriva mycket om. Vidare skulle jag skriva om svensk husmanskost och ta kort på det jag tillagar. Som sillbullar med korintsås eller dillkött. Och om jag är på Bornholm kommer jag skriva om de goda kex som tillverkas där och som heter Bornholmskex lustigt nog. 

Jag kan ju också skriva om små saker. Som myror och kvalster. Då måste jag först göra lite research. Men sedan kan jag skriva och berätta om dessa små vänner och deras göranden och låtanden. Jag skall då ta reda på så mycket jag kan om dessa djur och sedan skriva om vad jag kommit fram till. Till exempel om Henrik Hommel på Bornholm och hans Anne Sofie besväras av kvalster i sängen. Om så är fallet skall jag ta kontakt med ovanstående tidning och föreslå dem göra ett reportage om detta. 

På min arbetsplats besväras vi för närvarande av myror. Vi får lägga ut små dosor med gift för att döda myrorna. Men myrorna struntar fullkomligt i våra dosor har jag sett. De bara knallar förbi utan att bry sig det minsta. Vill man ta livet av en de små stackarna får man fånga den och pilla in dem dosan med handkraft. Mig stör de inte så mycket, men kanske radiografen Anne Sofie på Bornholm störs av myror på sin arbetsplats. När jag blir pensionär skall jag kolla detta. För då har jag tid. 


Peter



Inga kommentarer: