onsdag 22 februari 2017

God morgon vänner!

Idag är det onsdag och jag är ledig. Ute snöar det på ett tråkigt och blaskigt sätt. Jag har varit trött de sista dagarna och igår gick jag och lade mig före sju. Egentligen skulle jag bara lägga mig och vila en stund. Men när jag vaknade var klockan fyra på natten. Fast det var lite trist att jag vaknade, för jag höll som bäst på att drömma en skojig dröm. Jag drömde att jag höll på och reparerade en träbåt. Jag bytte bord, spant och akterspegel som ingenting. Det var inte ett dugg svårt och gick väldigt fint. Jag visste precis hur man skulle göra och det blev hur bra som helst. 

Som ni som läser denna blogg regelbundet vet har jag haft ett öra som varit dumt den sista veckan. Det fortsätter det vara och jag har fortfarande lock för det. Men nu har jag börjat vänja mig och tänker inte så mycket på det. Men jag är liksom lite lomhörd märker jag. Och på något sätt lite avstängd från omgivningen. Jag hoppas att det går över snart.

Mitt öras bristande funktionalitet har kommit mig att tänka på sinnesorganen och alla ord som är förbundna med dessa. Vad gäller hörsel kan man vara lomhörd, avhörd, avlyssnad, smyglyssna, förhöra och man kan vara lyssnad på. Vad gäller synen finns det ju också många ord. För man kan vara vidsynt, trångsynt, försynt. Man kan avsyna och ha insyn. Man kan vara skumögd och ha öga för någonting. Och man har ett utseende och kan inse. Man kan också bese, avse och utse. Man kan smygtitta och glana. Man kan stirra, kika och glo. Vad gäller känsel finns det ju också massor med ord. Som att beröra, vidröra, klappa, smeka, känna, kyssa och kittla. 

Fast man kan inte blanda dessa beskrivningar av sinnesupplevelser hur som helst. Om man inte vill. Och det vill jag. För det vore ju kul om man kunde säga om någon inskränkt jävel att han var trånghörd. Eller säga: ”I morse blev jag alldeles besmekt och avklappad”. Fast man måste hålla ordning på orden. Till exempel kan man ju en vacker sommarkväll, när man hör lommarna ropa så där vidmarksvackert, inte säga att det var så vackert att höra deras rop att jag blev alldeles lomhörd. Däremot kan man eventuellt bli lomrörd, vilket jag brukar bli vid sådana tillfällen. Har man tur kan man då ligga i ett tält och bli bekysst och lomrörd en blå junikväll. 

Denna dag då jorden snurrar runt solen med en hastighet av 107200 kilometer i timmen avser jag ta det jävligt lugnt. Kamrat katten ligger på sängen bakom mig och sover. Han har tydligen också bestämt att denna dag är det bäst att hålla sig inne. Egentligen borde jag nog dammsuga. Men då skulle jag ju väcka katten så det får vara. Vore taskigt att störa honom när han sover så skönt.


Peter


Inga kommentarer: