lördag 7 januari 2017

Hej vänner!

Jag sitter här och funderar på spermier. Dessa små grodyngel-liknande kamrater som fyller en viktig funktion vid vår fortplantning. För de är liksom på något sätt små egna varelser känns det som. De små stackarna skickas iväg ut i ett okänt hav för en, utifrån deras storlek, lång simtur. Riktiga tuffingar är de små svansviftande figurerna. De simmar ju längre än det hade varit för oss att simma från Visby till Nynäshamn och tillbaks igen. Fast de stackarna får ju dessutom simma i tapetklister. Om de inte skickas iväg rakt in i en gummivägg och slår huvudet förstås. Jag kollade just hur många de är som brukar ge sig iväg på detta äventyr. Så där en tre- till femhundra miljoner är det tydligen vid varje start. Vasaloppet är ju ingenting jämfört med detta. Verkar faktiskt vara onödigt många egentligen. För det är ju bara en som vinner detta lopp. Resten dör som stillahavs-laxar efter leken. En på 500 miljoner vinner, vilket är rätt taskiga odds. 

En annan intressant sak med dessa våra små besvansade vänner är att de tydligen vet åt vilket håll de skall simma. Om de inte bara har oturen att fläcka ner ett lakan på stadshotellet i Eslöv. Men om de hamnar där deras uppgift är viktigare än så, vet de tydligen åt vilket håll som är det rätta. Undra hur de kan veta det. Kanske nosar de sig fram som taxar. Eller så avger det ägg de är på väg till en vacker och oemotståndlig sång som bara de kan höra. Som sirenernas sång i Odysséen, som kunde locka män i fördärvet med sin sång. Fan vet hur det går till. Men om det är en sång, så vet jag texten ägget sjunger:

”Kom min vän och
älsklingscell
är du söt och 
jättesnäll

Vi förenas
du och jag,
sådan är
naturens lag

Kom min vän
och kyss min kropp
du som vunnit
detta lopp

Du var snabbast
du var fin
trots att han var
full av vin

Han som sände
dig i världen 
på den långa 
trånga färden

Och hon som 
all hans lust har tänt
anar inte vad 
som hänt”

Peter



  

Inga kommentarer: