torsdag 29 december 2016

Hej vänner!

Nu lever vi i den realiserade julskinkans tid. Iallafall i den affär jag brukar besöka, är julskinkan nu mycket billig. För efter jul är de flesta så less på denna skinka att de inte orkar se åt den. Humrar orkar folk se åt däremot. Det tycker jag ofta är rätt överskattade skaldjur. Men det kanske beror på att jag aldrig köpt svenska humrar från västkusten. Bara amerikanska som visst tillhör en annan art och den kanske inte är lika god. Vad jag har hört har det kommit amerikanska humrar hit på något sätt. Kanske har någon knäppgök släppt ut dem. Det är dumt. För amerikanska humrar är visst aggressiva och ,som sagt, mindre välsmakande än sina svenska kusiner. Dessutom saknar amerikanska humrar bildning och kultur. Aggressiva, elaka med en tendens att uppföra sig illa mot honorna. Det är därifrån uttrycket snuskhummer kommer. På latin heter förresten den amerikanska hummern Humarus trumpus. Absolut inget man vill ha i våra fiskevatten. Vår hummer heter förresten Homarus gammarus.

Snart är det ett nytt år. Nämligen mitt 63:e som firas den 14 augusti till minne av min födelse, just detta datum för länge sedan. Bäst ni skriver upp denna viktiga dag i almanackan. Nu förstår jag att en del av er tycker detta bör firas med fyrverkerier. Men det ger ni fan i. För min katt tycker sådana är otäcka. Han gillar inte ens när det smäller när man öppnar champagne-flaskor. Men som tur är är jag bra på att öppna sådan flaskor utan att det smäller. Kom ihåg! Håll i korken och skruva på flaskan. När korken är på väg upp så håll emot och vicka lätt på korken så det pyser. Att hålla på att smälla upp korkar så champagnen sprutar ut, är för amatörer. Att öppna med sabel är för de som inte vet bättre och är lite löjliga. Men, som sagt, är den 14:e augusti rätt dag att slå upp champagnen. Till nyår räcker det gott med något enklare mousserande, som ett glas Samarin.

Jag vet att du vet
hur jag
känner

Att du är
min vän, ibland
vänner

Fast tiden går
och jag grånar
alltmer

Så är det just
på oss som jag
ser

Ser hur vi går tillsammans 
och jag håller din 
hand

När solen går ner
och sätter himlen i
brand

Och när vinterns natt kommer
under ugglornas
rop

Så ligger vi tätt
och tillsammans
ihop


Peter








Inga kommentarer: