lördag 12 november 2016

Hej vänner!

Det var ett tag sedan jag skrev några rader till er. Det beror att jag blev rätt illa berörd av resultatet av det amerikanska presidentvalet. Ni som brukar läsa vad jag skriver har kanske lagt märke till att jag inte varit så förtjust i mannen som nu tydligen skall bli president i USA. Jag har faktiskt kallat honom sådant som Kalle Knasboll, jävla stolpskott och kräkmedel. Det har helt enkelt varit svårt att hitta ord för att beskriva hur jag tycker om den mannen. Så jag har fått använda sådana lindriga och försiktiga uttryck i beskrivningen av honom. 

Så nu skall man alltså vara skraj för vad den där jävla tafsande tokjohan skall hitta på. Men man få hoppas att det inte blir alltför galet och andra sätter stopp för de värsta galenskaperna. Men otäckt är det. Och jag känner mig alltmer undrande över världens obegriplighet.

Annars känns det mesta lite sorgligt. Leonard Cohen har gått och dött, vilket var tråkigt. Han har ju följt med en sedan man var tonåring och genom livet. Dessutom har han vid några tillfällen sjungit i bakgrunden till viktiga händelser i mitt liv. Han har varit med vid både sex och sorg och bidragit med bakgrundsmusiken, om man säger så. Dessutom är hans vemod som gjort för att passa mig en trist dag i februari. Och många andra vemodiga dagar i livet.

Livet går trots allt vidare och snart är det jul och i år har jag ju ett barnbarn att köpa leksaker till. Tyvärr är han kanske lite för liten för radiostyrd helikopter och bilbana än. Så det får väl bli nästa år när han är lite äldre. Ettåringar vill nog gärna ha sådana kul saker och vi 63-åringar hänger gärna på.

Förresten är det ju redan i morgon söndag en viktig och ofta inte tillräckligt uppmärksammad helgdag. Nämligen fars dag då fäder traditionsenligt tilldelas en flaska single malt av mor i huset eller andra som vill uppmärksamma far och tacka för hans insatser under året. Det finns de som mobbar far genom att ge honom slipsar och strumpor och sådant. Men det är ju bara taskigt. Men en flaska Bunnahabhain är aldrig fel. 

Peter


Inga kommentarer: