onsdag 26 oktober 2016

Hej vänner!

Jag är ledig idag. För jag har gått ner i arbetstid och arbetar nu bara fyra dagar i veckan. Vilket känns utmärkt. En anledning var faktiskt att jag i lugn och ro skulle kunna sitta och skriva till er. Men mest för att jag känt mig trött sista året och tyckt att det har varit lite jobbigt sedan i somras. Men nu är jag som sagt ledig en dag extra och har tid för mig själv och för att göra vad jag vill.

Idag har solen skinit en hel del. Och när kamrat katten upptäckte att jag hade för avsikt att stanna hemma, så kom han på att han kunde gå ut och in flera gånger under dagen. Så han har redan varit ute i solen tre gånger och kollat läget. Ett jävla rännande helt enkelt. Annars har han ju bara gjort en liten snabbkoll på morgonen och en ännu kortare på kvällen på sista tiden. Men nu tänker han tydligen passa på när solen skiner och det ännu är plusgrader.

Jag bor ju i Visby som är en stad som är full av ruiner. Själv bor jag så att jag ser ruinen av S:t Karin från två av mina fönster. Egentligen heter visst kyrkan S:t Katarina. Men man använder oftast kortformen Karin tror jag. Vem Katarina var vet jag inte. Jag googlade och det verkar som ingen annan heller är riktigt säker. Men eventuellt  var det en tjej från Alexandria som dog martyrdöden i början på 300-talet e.kr. 

Ruinerna i Visby är faktiskt fina på något sätt. För att vara trasiga kyrkor är de till och med ovanligt fina. Det finns också en hel del fina hus i Stockholm. Men där är också fullt med fula hus. Om man vill, kan man åka i till Stockholms centrum och kolla på fula hus. Fast egentligen är det väl onödigt att åka dit bara för att få fulslag. Jag är antagligen en konservativ och tråkig gubbe som bara gillar gamla fina hus och har svårt för moderna fula hus. Jag vet inte vilket som är fulast av Stockholms fula hus. Men när man kommer på Söderleden passerar man ett hemsk fult hus, som är ett hotell, som heter Stockholm Waterfront eller något sådant. Ser för jävligt ut helt enkelt. Borde rivas direkt, så jävla fult är det.

Annars är vi nu inne i den tid då man antingen har för mycket eller för lite kläder på sig. Själv hör jag till dem som så här års sätter på mig för lite kläder. Kanske för jag inte vill acceptera kylan och mörkret och vill protestera mot att jordens lutning tvingar oss här intill den arktiska tundran vandra runt flera månader i kyla och mörker. I bibeln står det ju, som ni vet, alldeles i början: ”Jorden var öde och tom, djupet täcktes av mörker och en gudsvind svepte fram över vattnet.” Låter som en beskrivning av Gotland i november. Fast om den förbannade blåsten kan kallas gudsvind vet i fan.

Nu börjar jag fundera på vad jag skall hitta på till middag. Kanske något enkelt och gott som köttfärslimpa med gräddsås. Vi får se vad jag hittar på.

Glad onsdag på er



Peter

Inga kommentarer: