söndag 25 september 2016

Hej vänner!

I Syrien fortgår det meningslösa dödandet på det mest barbariska sätt. Nu medverkar också den ryske presidenten Putin med bomber och glada tillrop. Och i USA riskerar man få en psykopatisk narcissist till president. Fy fan vad hemskt allt är. 

Jag har fått lära mig att det finns de som gillar den ryske presidenten och hans amerikanske kompis, presidentkandidaten Trump. Så om man skriver om dessa stolpskott, så finns det speciella små nättroll som har till uppgift att få en att sluta skriva. Dessa får då tillgång till vem man är och vad man skriver och hittar sedan på jävelskap för att få tyst på en. Det låter som man håller på att bli paranoid, men är enligt en rätt säker källa tydligen sant. 

Så nu kanske något litet otäckt troll sitter i sin underjordiska håla och läser att jag kallat den ryske presidenten och hans eventuella amerikanska kollega för stolpskott. Sedan sitter hen och funderar på ett lämpligt sätt att få mig att sluta skriva sådana sanningar om hans favoriter. Men jag tänker vara svår att tysta och fortsätta kalla stolpskott för stolpskott, så det så. 

I år fyller tryckfrihetsförordningen 250 år om jag förstått det hela rätt. Inte för jag är riktigt insatt i denna förordning men jag är helt säkert att det finns en paragraf om att man inte bara får, utan även bör kalla stolpskott för stolpskott. 

Det finns en norsk filosof som heter Harald Ofstad. Han har skrivet en utmärkt bok som heter ”Vårt förakt för svaghet”. Den handlar väl egentligen om det tänkande som låg bakom nazismen. Alltså att den starke har rätt och den svage är värd förakt. När folk som tänker på detta otäcka och hemska sätt får något att säga till om brukar det gå åt helvete. Så nu är jag faktiskt riktigt orolig för hur det skall gå. 


Peter

Inga kommentarer: