onsdag 21 september 2016

Hej vänner!

I kväll känner jag mig lite febrig och risig. Hoppas det inte blir mer än så, för jag har ingen lust att bli förkyld. Men det brukar jag ofta bli så här års när alla kommer tillbaks till arbeten och skola och smittar ner varandra med tråkiga virus.

Det blev plötsligt höst på riktigt. Och när jag tittar in i trädgårdarna jag cyklar förbi så ser jag att det är ovanligt mycket äpplen. Min granne på andra sidan gatan har ett stort högt äppelträd som är alldeles fullt med äpplen. Men de flesta sitter så högt upp att det måste vara ett helt äventyr att plocka ned dem. Så min granne ger fan i det och låter dem sitta kvar till de vemodigt faller ner själv. På nätterna hör man äpplen falla på hans plåttak på garaget. Plånk, plånk låter det natten igenom.

Snövit blev ju bjuden på ett äpple av sin elaka styvmor. Fast det var ju mer besprutat med gift än ett importäpple från Polen. Kunde gått riktigt tokigt om inte prinsen kommit med motgift i form av en kyss. 

Den nordiska gudinna Idun bjöd ju också på äpplen. Det var ju dessa utmärkta äpplen som gjorde att  asarna slapp åldras och dö. Så ett sådant äpple skulle ju vara bra att få då och då. Börjar kännas mer och mer angeläget. 

I bibeln står det i Höga visan: ”Styrk mig med druvkakor, vederkvick mig med äpple. Jag är sjuk av kärlek.” I det läget är det ju bra att det finns äpplen. Om man i höst avser bli sjuk av kärlek har man tur. För någon brist på äpplen är det inte. För sådana är det för närvarande fullt med i vad enda trädgård. Så då gäller det bara att hitta några druvkakor om man vill bli botad. Vilket man nog inte vill. Inte ens om man vill så det värker.

Eva bjöd ju förresten Adam på kunskapens frukt. Den brukar ju avbildas som ett äpple. Gud blev ju sur och grinig på Eva efter den fruktstunden. Men det tycker jag var ovanligt dumt av gud. För den kunskap som Adam och Eva kom på efter att ha smakat på detta äpple har ju varit till mycket glädje. Ett riktigt höjdaräpple skulle jag säga. Smakade antagligen som Cox orange.

Det var ju också ett äpple som var inblandat i orsaken till Trojanska kriget. Jag kommer inte riktigt ihåg exakt men det hade något med tvedräktens gudinna att göra. Hon slängde in ett äpple på någon fest där gudar och gudinnor hade kul. På detta äpple stod det: ”till den vackraste”. Så gudinnorna blev osams om vem som detta äpple var avsett för. Men vad detta hade med kriget att göra minns jag inte. Men det är därifrån uttrycket stridsäpple kommer. Själv tycker jag att Afrodite borde fått detta äpple. För jag har minsann sett på bilder att hon förtjänar det. Se nedan.

Peter





Inga kommentarer: