tisdag 9 augusti 2016

Hej vänner!

Det här skrev jag den 15 juli när jag hörde om terrordådet i Nice. Så det är en rätt deppig text.

Idag den 15 juli har det inträffat ett nytt terrordåd. Någon tokig jävel har fått för sig att att vägen till paradiset är att döda sina medmänniskor. Det är ju hemskt och konstigt att det finns människor som är beredda att döda för de tror att deras gud gillar det. Det är så galet och primitivt. Jag brukar ju skriva om hur skadlig jag tror att den religiösa vidskepelsen är. Så jag skall inte bli tjatig. Bara påminna om att all religion är skadlig och strider mot förnuftet.

Just nu är väl islam värst vad gäller dödande. Men en gång låg inte den katolska inkvisitionen så långt efter. Har fan tänker de människor som utför dessa illdåd. Tänker de att Gud eller Allah i himlen blir överlycklig av mord, tortyr och övergrepp, precis som de själva. Och att delad glädje är dubbel glädje.

Men jag har ju flera gånger berättat för er hur det är. Gud är en liten samisk gumma i övre Soppero som drömmer fram världen. ”Voj, voj så tokigt det blev”, brukar hon säga. Sedan sätter hon på kaffet och tittar ut genom fönstret. Och till skillnad från annan religiös vidskepelse, så är denna lilla gummas uppfattning att vi skall vara snälla mot varandra. Hon brukar säga: ”Vänlighet, god mat, gott dricka och då och då en knull gör människan lycklig”. Hon är liksom lite vulgär denna gumma. Men hon gillar inte våld och hyckleri och hon är väldigt snäll. Så om ni måste tro på något, så tro på denna lilla kloka gumma. Inte för jag vet om hon finns. Men det gör ju antagligen inte elaking i himlen heller.

Peter

Inga kommentarer: