lördag 13 augusti 2016

Hej vänner!

Ibland är det som jag har tentakler i framtiden som vet vad som är på gång. Den 20 juli skrev jag nedanstående text om sex och samlevnad. Bara någon vecka senare stod det i nyheterna att regeringen skulle utreda svenska folkets sexliv. Det hade inte utretts på många år, så regeringen tyckte det var dax. Det kan väl egentligen inte göras för ofta. Vad jag förstår kommer utredningen gå till så, att man efter varje samlag måste gå in på internet och lämna rapport. Det är frågor kring sådant som tidsåtgång, plats och kvalité med mera som skall besvaras. Som tack för ditt besvär kommer du varje år få tips och rekommendationer som är riktade just till dig. Bra va!

Men den 20/7 skrev jag alltså följande:

Idag sitter jag här i min ensamhet på en ö i Bottenhavet och tänker på sex och samlevnad. Det är ju ett känsligt ämne. Som det är besvärligt att skriva om. Men det är ju onekligen en viktig aktivitet, som har den väsentliga funktion att se till att mänskligheten fortsätter att existera. Men det kan också vara både trevligt och kul. 

På något sätt är hela samhället sexualiserat. Men samtidigt snackas det rätt lite om det, på ett vardagligt och praktiskt sätt. Det är på något sätt som om det skulle vara fullt med bilder på käk, men väldigt lite kokböcker. Inte för det krävs någon mer omfattande instruktionsbok i ämnet för det mesta. Iallafall inte om man har en bra samarbetspartner att  jobba med. Men vissa grunder är nog bra att få lite teoretiskt. Jag fick ju viss sexualundervisning i skolan. Men jag minns inte att jag lärde mig så mycket. Kommer bara ihåg att det var någon plansch med svarta och vita kaniner på. Men jag var ju en rätt omotiverad skolelev och tyckte det var mer kul att studera min påtagligt generade fröken. Men det här var 1966 och jag gissar att utbildningen förbättras sedan dess.

Men grundprincipen är ju egentligen rätt enkel. Två jämställda personer skall samarbeta mot ett gemensamt mål. För meningen är ju att det skall vara en trevlig stund och att det skall kila för båda parter. Annars är det ju inget skoj. Så det borde sexualundervisningen handla om. Och om hur man undviker att bli med barn. Samt hur man undviker att få sjukdomar och sprida dem vidare. Men fokus bör ändå ligga på det trevliga och skojiga. 

Jag vet att jag tidigare skrivit om våra nära släktingar bonoboerna (dvärgchimpanserna). Dessa trevliga släktingar har ju, som ni vet, för vana att lösa alla problem och bekymmer med sex. Det är kanske att gå till överdrift. Fast om människorna funkade på samma sätt skulle onekligen ett sammanträde i FN vara rätt intressant. Eller ett möte på hög EU nivå. Till exempel skulle ett möte mellan Frankrikes president Francois Hollande och Tysklands förbundskansler Angela Merkel vara rätt annorlunda om vi var som bonoboer. Men antagligen bättre, om det var ett lyckat sammanträde. Då skulle nog Angela säga: ”Det var det. Nu tar vi itu med jordbrukspolitiken, så vi får vila en stund.” Men då skulle nog bara Francois svara: ”hm” och somna. Och Angela skulle få fixa jordbrukspolitiken själv och slippa massa franska synpunkter. Skulle säkert bli bra.

Annars är bonoboerna  snälla djur. De slåss ytterst sällan och tar hand om varandra. De har inga vapen och skulle aldrig komma på tanken att bygga en atombomb. Och blir de oense om något så löser de det med sex, utan att låta solen gå ner över sin vrede. Ett bra sett att avsluta ett gräl och få tillfälle att tänka över saken. För även om man bråkar om småsaker så är ju kärleken störst av allt. Det tycker bonoboerna och det tycker jag.


Peter

Inga kommentarer: