måndag 22 augusti 2016

Hej vänner!

Fortfarande har jag en del kvar att berätta från sommarens händelser och tankar. Men jag skall försöka skriva ner detta så fort det går. Den 30 juli skrev jag följande:

30 juli 2016

Det har bara regnat några droppar på denna ö sedan jag kom hit. Över fastlandet har det varit mörka moln och jag har flera gånger hört åska på avstånd. Men här har det inte blivit en droppe regn. Det var likadant i kväll. Svarta moln tornade upp sig och det blåste upp några minuter så där som det brukar göra före en åskfront. Men de svarta molnen drog bara förbi. Som ett jävla västgötaklimax. Varför det heter västgötaklimax visste jag inte. Men nu har jag kollat och kan berätta att det hade med västgötaknallarnas prutande att göra på något sätt. Inte ett dugg med att damerna i Västergötland når fram, om man säger så. För västgötaklimax är väl ungefär samma sak som antiklimax. 

Det skulle faktiskt gärna få regna någon dag. För jag gillar att plocka svamp. Och svampen behöver regn för att komma igång. 

Det är varmt i vattnet och jag har idag badat tre gånger. Oftast är det ju rätt kallt i vattnet här. Vissa somrar har det aldrig blivit mer än 15 grader som mest,  på hela sommaren.  Men i år är det säkert minst 18 grader. Det är lagom, tycker jag. När man är vid Medelhavet och det är 25 grader i vattnet kan man ju lika gärna ge fan i att bada i havet. 

Jag tycker, som ni vet, att 18 grader egentligen är bäst både i havet och på land. Om jag är i en storstad när det är varmt blir jag irriterad och orolig. Därför undviker jag storstäder på sommaren. Men på hösten kan det vara trevligt i storstäder. Som i Stockholm på hösten. Då kan man sitta på ett fik och läsa en god bok. Det är trevligt. Sedan kan man gå på bio och se en film. Förr kunde man se på någon västernfilm. Men nuförtiden görs det inga sådana filmer har jag märkt. Ämnet är väl för uttjatat gissar jag. En västenfilm går till på följande sätt:

En ensam revolverman kommer till en liten stad där ett gäng skurkar förtrycker den stackars befolkningen. Som består av hederliga arbetande människor som går i kyrkan varje söndag. Så träffar revolvermannen handlarens dotter och hon blir kär i honom. Men så blir det bråk med storgangsterns ohängda son som gör närmanden till ovannämda handlardotter. Så revolvermannen tvingas skjuta storgangsters son i en duell. Så då kommer storgangstern med 14 smågangster till stan för att skjuta revolvermannen. Men han har blivit kompis med Doc Holliday som är nersupen och eländigt sjuk. Men trots detta är han för jävlig på att skjuta. Så han och och revolvermannen skjuter ner hela gangstergänget. Efter det jublar alla i staden och handlardottern blir blank på ögonen av kärlek. Men revolvermannen riden bort mot solnedgången över vilken det står ”The End” medan det spelas en lite sorglig countrylåt. 

Det var länge sedan man såg en sådan film. 

Peter

Inga kommentarer: