måndag 6 juni 2016



 måndag 6 juni 2016


 Hej vänner!

I går träffade jag en väldigt liten människa som var åtta dagar gammal. Själv är jag 22 676 dagar gammal. Vilket är betydligt mer än åtta. Trots denna betydande skillnad kom vi bra överens. Fast han käkade mest och var rätt upptagen med detta. Fast han gjorde en del uppehåll och då tittade vi på varandra en stund. Jag kollade noga och måste säga att han var en ovanligt lyckad åtta-dagars. Själv är jag ju en lite sliten 22676 dagars modell. Men min unge vän hade inga synpunkter på detta, utan verkade rätt nöjd med mig. Han kollade in mig lite snabbt men sedan ville han ha käk igen. "Jaha, det där är tydligen min morfar", tänkte han nog. Sedan käkade han vidare i lugn och ro. Så han tyckte nog att jag var en rätt bra morfar, med hänsyn taget till ålder och utseende. "Ingen toppmodell, men det kunde vart värre", tänkte han nog. Själv tänkte jag att denna lilla kille är helt perfekt och på hur glad jag är att allt gick bra, när han kom hit. 

Idag är det Sveriges nationaldag som jag tänker fira med att åka båt till Gotland. Tyvärr åker jag bil till och från båten, så jag kan inte dricka champagne dagen till ära. Men det får bli i kväll. Då skall jag hurra för fäderneslandet och nynna lite på "Du gamla du fria". Samt dricka hela världen till. För jag gillar Sverige. Fast ibland känns det som jag växte upp i ett annat land än det som jag nu bor i. Nu skall ni inte tro att  jag är väldigt konservativ och tycker att allt var bättre förr. Men det var mycket som var annorlunda och en del av det som var annorlunda tycker jag var bättre och annat sämre. Som fjolårets surströmming som faktisk kan vara lite bättre än årets. Hur som helst är Sverige ett mycket vackert demokratiskt land som man visst kan fira. Själv tycker jag naturen är det bästa med Sverige, så den får vi vara rädda om. Men även det demokratiska styrelseskicket tycker jag är betydligt bättre än alla alternativ, även om det inte är perfekt. Sverige har också en mycket vacker flagga, som dessutom är lätt att rita. Även om man är barn med lite omogen finmotorik. Och nu har det alltså kommit en liten ny medborgare, som säkert kommer kunna rita en flagga om några år. 

Förresten läste jag att kungen delar min uppfattning om det olämpliga att bygga ett stort åbäke till museum, på en klart olämplig plats. Men många tyckte att kungen inte skulle lägga sig i detta dumma tilltag. Han skall inte prata om politiskt känsliga saker och aldrig säga vad han anser om någonting. Det kanske är riktigt, men det låter nästan omänskligt. Han skall alltså aldrig få säga vad han tycker. Även om han skulle få ett fult hus till granne. Jag tycker det vore bäst att avskaffa monarkin. Så Kalle får säga ifrån när någon avser förstöra hans utsikt. Vad gäller detta har han mitt fulla stöd! Kommer ju se för jävligt ut.

Jag är alltså 22676 dagar.  De flesta av dessa dagar har jag tillbringat på denna udde på den del av euroasiatiska kontinenten, som ingår i jordklotets nordliga barrskogsbälte. Dess skogar har jag genomkorsat och i dess sjöar har jag badat om somrarna. Landets mygg och knott har ätit av mitt blod och dess svampar har jag plockat under hösten höga himmel. Jag har även befarit det baltiska innanhavet och intagit den ur detta hav upplockade strömming i dess mest förädlade sura form. Men jag har också förökat dess befolkning med ett antal praktexemplar till medborgare. Hurra för Sverige (och mig).


Peter 




 







Inga kommentarer: