fredag 13 maj 2016


Hej vänner!

 Som en del av er vet var jag på Island i förra veckan. Bland annat besökte vi Thingvellir där islänningarna höll ting under vikingatiden. Det var där som man bestämde sig för att bli kristna år 1000. Hur det gick till är en intressant historia. Anledningen var att man ville undvika att hamna i bråk med den norske kungen Olav Tryggtvasson som var kristen. Han hade ovanan att tvinga andra att dela hans religiösa uppfattning genom att övertala dem till detta med hjälp av våld eller hot om våld. Nu hotade han islänningarna att komma och hälsa på om de inte kristnade sig omedelbart bums.

Den som genomdrev detta beslut var hövdingen och lagmannen Torgeir Torkelsson. Han trodde själv på Oden, Tor och Frej och grabbarna. Men efter att ha grubblat på fråga en hel natt steg han upp på talmannens kulle och föreslog till allas förvåning att man skulle kristna sig. Antagligen för att undvika att denna infekterade fråga skulle leda till bråk med den jobbiga kungen och hans intoleranta kompisar. Men för att gå med på detta krävde Torgeir att islänningarna skulle få göra tre viktiga undantag och anpassningar till förhållandena på Island. Dessa var att det fortfarande skulle vara tillåtet att äta hästkött och att dyrka de hedniska gudarna hemma hos sig själv när ingen utanför familjen såg på. Tyvärr krävde han också att islänningarna skulle få fortsätta med den otäcka ovanan att sätta ut barn i skogen. Men det var nog inget större bekymmer för de kristna som gjorde på samma sätt.  Så egentligen fortsatte man nog att leva som tidigare i lugn och ro. Man blev liksom kristna på det isländska sättet.

Själv är jag ju inte kristen. Så jag kan med gott samvete äta den utmärkta Gustavskorven som ju är gjord på hästkött. Då jag inte heller är jude eller muslim kan jag också äta fläskkotletter. Men jag tycker egentligen bäst om lamm på tallriken. På Island äter man förresten mycket lamm. Hur det är med hästätandet på Island nu för tiden vet jag inte. Det serveras i varje fall inte på krogen, vad jag vet. På vissa krogar serveras de valkött. Men på dessa ställen äter inte förståndiga människor som jag. Så innan man går in på en krog i Reykjavik skall man kolla att det finns en skylt som försäkrar att det inte serveras valkött där. För det skall man inte äta eller uppmuntra ätandet av.

Idag är det fredag och jag skall gå hem tidigt från jobbet har jag tänkt. Jag funderar på att göra en lasagne till middag. Till det dricker vi ett glas rött vin eller två. Sedan lite gorgonzola. Men vad det blir för dessert har jag inte bestämt än.

 

Trevlig helg

 

Peter

 

 

Inga kommentarer: