söndag 29 maj 2016

Hej vänner!

Som en del av er redan vet har jag nu fått en ny titel. Jag har nämligen blivit morfar till en liten kille. Det känns väldigt kul, men också lite konstigt. Man känner sig både yngre och äldre på samma gång. Men också lite ansvarsfullt för för jag vill ju gärna lära ut vad jag har att lära ut innan jag dör. Men som tur är har jag några år på mig. Hans föräldrar får väl lära honom det viktigaste vardagskunskaperna, så för jag stå för det som just folk i min ålder är bra på. Jag tänkte att jag skall passa på att läsa roliga och spännande böcker för honom. Får väl börja med Max-böckerna och jobba mig uppåt till Robinson Crouse. För det är bra att läsa för barn och väldigt trevligt.

Vidare skall jag lära honom att äta svensk husmanskost, för det är både nyttigt och gott. Han skall också få gå i skogen med mig och lära sig vad blommorna heter, samt hur trevligt det är att sitta i skogen och dricka choklad och äta mackor. På sikt måste jag nog inköpa en båt, så han får komma ut på havet med sin morfar. Jag skall också inköpa en rejäl cykel till grabben. 

Som ni förstår måste jag snart gå ner i arbetstid rejält för att hinna med morfarsjobbet. Men det gör inte så mycket för jag har ändå börjat ledsna lite på att mitt vanliga jobb. Nu dikt om detta:


Nu har det hänt 
det blir aldrig som förr,
för nu är det dax
att öppna en dörr.

För nu är jag inte 
den som jag var,
utan nu är jag glad
att jag är din mors far. 

Jag skall visa dig
allt som är vackert och skönt,
som havens storlek
och allt som är grönt

Jag skall visa dig var 
man kan se en älg,
och lära dig göra 
en pipa av sälg.

Vi kommer att gå vid 
varandra ett tag,
hand i hand 
du och jag.

Sen blir du  vuxen
och jag säger hej,
och du kanske får barn
med någon tjej

Och jag blir ett
minne av den som visa en älg
och lärde dig göra 
en pipa av sälg.



Peter

Inga kommentarer: