torsdag 21 april 2016

Hej vänner!

Jag såg den där miljöpartisten som inte ville hälsa på kvinnor genom att ta dem i handen och säga: ”God dag”. Vad jag förstod var denna ovilja att ta en kvinna i hand grundat på någon sorts religiös uppfattning. Det kanske står i koranen att man inte skall ta damer i handen när man hälsar. Vad vet jag?

Men killen ifråga sa att han tyckte det var för intimt att ta kvinnor i handen. Låter konstigt, i mina öron. Jag menar om man hälsar på män och man tar dem i handen vore det ju i så fall rätt intimt. Och jag har faktisk aldrig känt någon lust att vara intim med män. Så jag funderar på att sluta hälsa på män och bara ta kvinnor i hand när jag hälsar. Fast det kommer ju bli lite krångligt förstås. För i Sverige brukar man ju bekräfta affärer och överenskommelser med ett handslag. Iallafall är jag uppfostrad på så sätt att om man tagit i hand på något så får man stå för det. Men jag får väl bara göra affärer med kvinnor i fortsättningen. Det kommer säkert fungera bra.

Men detta har kommit mig att tänka på en dikt av den norske diktaren
Kjell Oskar Selman som jag tycker om.

Det beste arbeid hender kan gjere

Det beste arbeid
Hender kan gjere
Er å ta i eit menneske

Ingen kan ta
I eit menneske
Med knytta neve

Ingen kan ta
I eit menneske
Med folda hender

Det beste arbeid
Hender kan gjere
Er å opne seg

Ingen ting er sterkare
Enn ei kytta neve
Som opnar seg

Ta i eit menneske

Folda hender
Som opnar seg
Kan gjere eit under

Ta i eit menneske
Det er det beste arbeid
Hender kan gjere



Inga kommentarer: