lördag 16 april 2016

Hej vänner!

Idag regnar det i Visby. Det är lite tråkigt på ett sätt men lite skönt på ett annat. Man kan med gott samvete stanna inne på morgonen och till exempel skriva till er. Fast egentligen hade jag tänkt åka och lyssna efter den härfågel som siktats i Väskinde strax norr om Visby. 

Härfågeln är ju en sällsynt och spännande fågel. Förr ansåg man ju att den varslade om krig och ofärd. Hörde man eller såg en härfågel blev man rädd och tänkte att nu är det kört. Nu kommer ryssen och bränner upp kåken om inte dansken eller tysken hinner först. Elände kommer det bli iallafall. Det var man säker på. Och fan vet om det inte gäller fortfarande, som världen ser ut.

Som ni vet är jag lite skrockfull på ett löjligt sätt. Jag spottar exempelvis tre gånger över axeln om en svart katt skulle springa över vägen. Och lägger någon sina nycklar på bordet blir jag nervös och vill helst ta bort dem därifrån. Det skulle hellre aldrig falla mig in att gå under en stege. Och innan jag slår ut hetvatten utomhus, så säger jag till ordentligt så de små under jorden hinner akta sig. Förr trodde man visst att man inte skulle ha med kvinnor i båten när man fiskade. För då fick man ingen fisk. Men det tror jag inte på. Och skulle det vara så, så struntar jag i det. För jag kan avstå från fisk. 

Peter





Inga kommentarer: