fredag 8 april 2016

Hej vänner!

Så är det alltså april. Jag minns att jag för ett år sedan skrev om T.S Eliots dikt The Waste Land. Det är en lång och snårig historia som börjar:

”APRIL is the cruellest month, breeding
 Lilacs out of the dead land, mixing
Memory and desire, stirring
Dull roots with spring rain.”

Rätt konstig men fint på något sätt. Men varför april skulle vara grymmare än andra månader vet jag inte. Jag tycker att april är en rätt bra månad. Mycket bättre än november till exempel. Men april är ju rätt oberäknelig. Som nu när det var nästan sommar i tisdags för att nästa dag vara blåsigt och otäckt. Man vet liksom inte var man har april. Ena dagen snäll och varm och nästa kall och avvisande. Ena dagen blir man smekt mot en solig vägg bara för att nästa dag gå i kall snålblåst och regn. Kanske är april trots allt en rätt taskig månad, även om den inte är direkt grym. Så även om jag är förtjust i april, så vet jag inte riktigt vad hon tycker om mig. Det tycks växla under månadens gång som någon sorts jävla PMS-besvär. 

Förresten tycker jag att världen verkar galnare och definitivt grymmare än april. Jag känner mig liksom främmande inför den. Som om jag inte längre deltar och förstår den, utan liksom bredvid tittar på galenskapen. 

Jag har varit trött sista tiden. På gotländska finns det ett ord för vårtrötthet. Det heter
”ladisdeinagur” eller något sådant konstigt. Jag bor ju i Visby så det är antagligen denna konstiga åkomma som drabbat mig. Men om vädret är bra i morgon, skall jag cykla ut på den nu gödseldoftande  gotländska landsbygden och medtaga kaffe och mackor. 

Ni som läser denna blogg har kanske sett att jag skriver små rimmade dikter ibland. På något konstigt sätt känns det mindre pretentiöst att skriva med rim än utan. Jag tycker iallafall att det känns så. Det blir liksom mer en ramsa  och mindre allvarligt. 

Mot solvarm vägg 
du kysste mina ögonlock, april
och smekte min kind med varma händer.

Och jag trodde det var slut 
på vintern och tänkte 
att det är nu det vänder

Men nästa dag var kall
och du ville inte 
ha mig mig nära

Vi har det svårt april och jag 
fast ibland 
så är vi kära.


Peter

Inga kommentarer: