tisdag 8 mars 2016

God kväll vänner!

Idag är det den internationella kvinnodagen. Som ni vet är jag mycket för jämnlikhet mellan kvinnor och män. Det finns fortfarande män som ta mig fan knappt bäddar sin egen säng, städar upp efter sig eller stryker sina egna skjortor. Det är visserligen ett utdöende släkte, men nog så obehagligt, då det ibland tycker att de är något. Men det är de inte. Bara någon sorts åldrande spädbarn som ta mig fan inte kan ta hand om sig själv. Jag är trött på dem.

Jag tänker ibland på de nordiska gudarna och gudinnorna. Speciellt de senare var inte att leka med. Som Frigga, Verdandi och Nornorna. Tuffa tjejer allihop, som styrde över allt, som kärlek och liv. Visst fanns det tuffa killar bland de fornnordiska gudarna som Tor och Oden. Men tuffast och bäst var ändå Frej som var den som väckte och befruktade jorden varje vår. Han gjorde i samband med detta hela jorden lycklig, nöjd och lite trött. Bra jobbat Frej, säger jag. 

Själv måste jag väl erkänna att kvinnor i perioder varit både min största lycka och värsta olycka. Men de har också varit duktiga chefer till mig och lärt mig mycket viktiga saker. Men de har också stått framför solbelysta fönster i ljusa klänningar, som solen lyst igenom på ett trevligt sätt. 

En sak som retar mig är att kvinnor som arbetar i sjukvården har så orättvist dåligt betalt för sitt arbete. Det är jävligt orättvist. Jag tjänar faktiskt mer än barnmorskor som jobbar med att förlösa små bebisar. Det är ju egentligen inte klokt. De borde ju ha nästan bäst betalt i världen, tycker jag.

Med feministiska hälsningar

Peter


Inga kommentarer: