fredag 12 februari 2016

Hej vänner!

Såg ni att man hittat gravitationsvågor. Einstein förutspådde tydligen att sådan vågor skulle existera. Dessa vågor är tydligen krusningar av rumstiden som fortplantar sig genom rymden. Nu vet jag inte riktigt vad rumstiden är. Inte mer än att det är ett vackert ord. Fortplantar vet jag vad det är och har själv gjort. Och det har ofta medfört en krökning av rumstiden. En alldeles utmärkt krökning, enligt min uppfattning. 

Men  i denna tid, när själva rumstiden kröker sig är våren är på väg.  Jag hatar att sitta och vänta på att klockan skall gå så man får gå hem. Jag är ju rätt effektiv när jag jobbar. Men när jag inte vet vad jag skall göra blir rastlös och vill gå hem. Och på fredag eftermiddag kröker sig rumstiden och allt jag planerat göra brukar vara klart. Då vet jag inte vad jag skall göra för nyttigt. Kanske gå hem och skriva en dikt som den här.

Nu kröker sig tiden 
nu darrar den till
och jag vet inte ett 
dugg vad jag vill

Livet är kort 
och väldigt viktigt 
man bör tänka sig för
och vara försiktig

Men ett skall du veta
jag älskar dig,
till livet tar slut
och jag säger hej.

För visst är det konstigt att 
tiden sig kröker,
jag förstår inte alls 
fast jag försöker

Och nog är det underligt
att vi som ej vet
snart är borta i en
evighet


Peter


Inga kommentarer: