söndag 14 februari 2016

God kväll i stugan!

Idag är det ”Alla hjärtans dag” och jag bör alltså skriva något om kärlek. Men det är ju inte helt lätt för antingen blir det för privat eller för allmänt. Fast det är ju många före mig som skrivit om detta ämne mer eller mindre framgångsrikt. För kärleken är ju rätt krånglig faktiskt. Som relativitetsteorin, fast värre. 

Men man får inte slarva med orden. Jag tycker det är konstigt att man använder samma ord för en snabbis i baksätet på en Volvo 144, som den känsla som man har för den man älskar. Jag menar i bägge fallen kan man tydligen använda ordet älska, fast det är väldigt olika saker. Sådant tycker jag är slarvigt och dumt. Man borde liksom spara ordet älska till det senare. För det beskriver något som är både bättre och mindre obekvämt än det förstnämnda.

Men man kan ju vara lite mer praktisk och konkret när man beskriver kärlek. Som Samuel Columbus (född 1642) så riktigt påpekar:

”Ingen må mig det förneka, att jag kärligt älska må;
kärlig lek och kärlig skämtan, siktar all natur uppå:
lärkekirr och duveputter,
tuppeknorr och orrekutter,
går dock äntlig ut därpå,
att hanan hönan nalkas må.”

Och det är ju riktigt att det nog är en viktig orsak till kärlek. Men då det finns andra sorters kärlek än den mellan ”hanan och hönan” så kan det ju inte vara hela förklaringen till denna företeelse. Så jag får väl fundera vidare på denna gåta. Men i kväll är jag för trött för detta.

God natt små turtur-duvor


Peter



Inga kommentarer: