lördag 27 februari 2016

God kväll vänner!

Här sitter jag med ensam i helgen med endast en svanslös katt som sällskap. Jag har försökt titta på TV men det var inget jag orkade titta på. Det sjöngs, bakades och hoppades runt någon sorts jättesvår hinderbana. Men det var inget som var riktigt i min smak. Nu kanske ni tror att jag är någon sorts finkulturell pretto, som inte gillar folklig underhållning. Men det är fel, för jag är rätt lättroad av sådant som Jönssonligan och västernfilmer. Men jag drar en bestämd gräns vid shlagerfestivaler och dansbandsmusik. Jag tycker ju om att laga mat, så jag borde tycka det är kul att se andra fara runt bland grytor och kastruller. Men nu har det varit så mycket sånt, så jag har ledsnat. Tina, Morberg, Plura, Jamie och Nigella borde förbjudas att laga mat på TV så det blir plats för lite annat än smörslungade kålrötter med fermenterade ankor kokta i sitt eget flott. Tänk om Tina kom in och skar upp lite falukorv som hon stekte och serverade med vita bönor i tomatsås.  Sedan sticker hon en sked ner i bönburken och smakar och säger: ”JÄTTEGOTT” på skånska. Det skulle vara rätt kul.

Annars är det ju inte så mycket som är kul i världen för närvarande. Och jag oroar mig för än det ena än det andra. Hur fan skall det gå med allting sitter jag och undrar. Kamrat katten undrar inte så mycket och är sällan orolig. Han behöver ju bara jama lite så kommer jag och fyller på mera mat. Han är lite kul på så sätt att han varje morgon jamar och kollar att jag fixar käk. Men sedan kan han gå ut, utan att äta en bit av det som just serverades. Som han vill försäkra sig om att det finns något att äta när han varit ute en sväng.

Annars tänker jag på troll och neandertalare. Jag tycker att de är lite lika varandra om man tittar på bilder. Iallafall de manliga neandertalarna ser lite trollika ut. Men den svenske forskaren Svante Pärbo har ju visat att neandertalare och moderna människor fick barn ihop och att alla européer och asiater har lite neandertalare i sig. Det tycker jag är helt okey. För jag tror inte det var något större fel på neandertalarna. Fast de såg ut lite som troll. Men de hade inte svans. Vilket troll har, och de flesta katter. Dock inte min. 

Tyvärr försvann ju de sista neandertalarna för så där en 30 000 år sedan. Och nu har ju även trollen blivit rödlistade. Det är numera ytterst sällan man ser ett troll. Enligt Svenska Jägarförbundet finns det dock en relativt stor population kvar i Tiveden och Jämtland. Men deras statistik är ju relativt gammal vad gäller sådant. Och det jagas ju inte troll nu för tiden. Men på 1800-talet sköts ett och annat vid de stora drevjakter som utrotade den småländska björnstammen. 

Ibland undrar jag om det finns något sorts nedärvt minne av neandertalarna och att vårt sätt att  avbilda trollen påverkats av detta. Fast det är rätt taskigt i så fall. För neandertalarna hade faktiskt större hjärna än oss och var nog inte dummare. Men antagligen lite annorlunda. Trollen däremot brukar ju vara rätt korkade. Och dessutom tål de inte dagsljus har jag hört. De liksom spricker på något sätt. Dessutom är de laktosintoleranta  och får ont i magen av gluten. De är rätt känsliga varelser. Fast de har fin svans. 


Peter


Inga kommentarer: