lördag 23 januari 2016

Hej vänner!

Jag har kommit på att världen är helknäpp och svår att förstå sig på. Ibland har jag fått för mig att det är jag som är helknäpp och oförståelig. Men nu har jag börjat inse att att jag är lite konstig. Men ställt i relation till den allmänna galenskapen är jag ju nästan normal. Men det mesta i övrigt är som någon sorts ovanlig installation på Moderna muséet en ledsam fredag i april.  

På Moderna muséet finns förresten en staty eller vad det är, som består av en get med ett bildäck runt magen. Det är ett konstigt konstverk. Men lite intressant. Denna get har stått på detta museum ända sedan jag var barn. Men jämfört med den amerikanska presidentkandidaten Donald Trump är ju geten inte speciellt ovanlig. Kunde vara en get vilken som helst som haft oturen att fastna i ett bildäck. Vad Donald Trump råkat ut för vet jag inte. 

Getter är annars fina djur tycker jag. Man skulle egentligen köpa sig en get. Men tyvärr är det förbjudet att ha getter inomhus. Antagligen på grund av lukten. Fast utomhus tycker jag inte att getter luktar så illa. De luktar mest get. Det finns länder där man käkar getter. Men i Sverige är marknaden för getkött tydligen liten. Jag har aldrig sett att det går att köpa getkött i någon affär. Ej heller har jag någonsin köpt getkorv. Kanske är getter inte goda att äta. Fast jag vet inte.

Min pappa sa alltid mycket bestämt att ”lamm inte gick att äta”! Han var en mycket bestämd gubbe som ofta berättade vad som ”inte gick att äta”. Bland saker som inte gick att äta fanns också pizza och inälvor. Att det uppenbarligen fanns andra människor som åt sådant som inte gick att äta brydde han sig inte om. Det var ju skillnad på folk och folk. Och att folk som åt lamm, lever och njure hade något fel på både smaklökarna och huvudknoppen, var ju helt klart.

Själv tycker jag ju mycket om lamm. Till exempel lammfärsbiffar med vitlök och fetaost i. Dessutom är det gott att dricka rödvin till lamm. Det är nästan nödvändigt. Lamm och rödvin hänger liksom ihop. Man kan dricka rödvin utan att äta lamm. Men man kan inte äta lamm utan att dricka rödvin till, tycker jag. 

Nu kommer min katt och vill bli klappad. Han tycker förresten rätt bra om lamm han också. Men helst då rå lammfärs. Han gillar förresten alla sorters köttfärs. För det mesta får han ju käka kattmat. Men han verkar faktiskt gilla människomat bättre. Iallafall om det är kött eller fisk. Fast det skall vara vällagat och snyggt serverat, för han är en ordentlig katt. 

Jag har sett att det pågår en diskussion om varför en del idioter uppför sig som äckliga svin mot kvinnor.  Huruvida det har med att man växt upp i en kultur där det är okey att behandla kvinnor illa eller inte. Jag har sett att en del menar att det mer har med att alla män i grunden är svinaktiga och att  det man lärt sig under sin uppväxt saknar betydelse. Som man kan jag känna mig lite sårad av att buntas ihop med idioter, som jag tycker illa om och inte vill ha något med att göra. Inte för jag vill skryta, men jag kan lova er att jag aldrig slagit, tafsat på eller våldfört mig på någon kvinna. Varken på onykter eller nykter kaluv. Jag såg att att det var någon dum vänsterpartist, som ville bevisa att svinaktighet var en manlig egenskap. Så han berättade att han brukar tafsa på damer när han är full. Den jäveln vill jag inte heller umgås med. Så det var ju bra att fanskapet var ärligt, så man slipper det.


Peter

Inga kommentarer: