fredag 29 januari 2016


Hej vänner!

Det finns väldigt stora saker som stjärnor, galaxer och universum. Men det finns också små saker som mikrober, atomer och higgspartiklar. Väldigt stora saker och väldigt små saker är svåra att begripa sig på. Likaså är väldigt långa avstånd och väldigt långa tider svåra att begripa. Iallafall för mig. Vad jag förstått bildades jorden för 4,54 miljarder år sedan. Fast jag tror det hände något år senare. Själv är jag ju bara 61 år och det är ju inte så mycket om man jämför med jordens ålder. Och jag är bara 1 meter och 80 cm över marken. Jämfört med ett ljusår är det rent löjligt lite. Fast jag har rätt bra överblick ändå.

Ett sätt att försöka begripa sig på världen är att försöka se det stora i det lilla. Det enkla i det komplicerade. För annars blir det så rörigt. Jag menar att om jag säger till någon: ”jag är förälskad i dig” så skulle jag som neuropsykologiskt intresserad psykolog kunnat berätta om bakgrunden till detta. Att det är resultatet av en jävla massa hormoner och signalsubstanser som leder till regression och annat som stör normalt fungerande. Dessutom kunde jag redogöra för hur detta tillstånd är viktigt för artens överlevnad. Men om jag berättade allt detta för den som jag är förälskad i, skulle hon nog tycka att jag var rätt konstig. Och orsaken till att hon skulle tycka så, skulle man väl också kunna beskriva på något sätt. Fast det skulle nog inte behövas, för hon skulle nog inte vara intresserad längre. Så då skulle man behöva beskriva den neurologiska bakgrunden till olycklig kärlek. Fast då skulle man bergis vara ledsen och supa sig full och få som gelé i tankeapparaten.

Jag och kamrat katten skall fira denna helg i manlig gemenskap. En riktig grabbhelg med andra ord. Vi skall sitta i varsin fåtölj och delat en tyst och manlig gemenskap framför ”På spåret”. Fast först skall vi äta något gott och lättlagat. Som isterband med stuvad potatis och dricka öl till detta. Eventuellt funderar vi vidare på det stora och det lilla och på den dikt av William Blake som ledde till dagens inlägg på denna blogg.


"To see a World in a Grain of Sand
And Heaven in a Wild Flower
hold Infinity in the palm of your hand
and Eternity in an hour."



Trevlig helg

Peter

Inga kommentarer: