fredag 1 januari 2016

God morgon vänner!

Detta är alltså den första dagen av det liv jag har framför mig. Denna dag började med att katten spydde. Men det var på golvet och inte i sängen. Så det var ändå en rätt bra början på denna dag. Man får vara glad för det lilla numer. Och sakta vrider sig jordens axel närmare solen och ljuset kommer åter. På sikt blir det också varmare även om det just nu är rätt kallt. 

Men jag funderar på hur jag skall använda alla de kommande dagar som är livet. För det är viktigt att dessa inte bara blir förslösade. Som när man blir hungrig på stan och går och köper en stor hamburgare med tillbehör. Så glufsar man i sig detta och efter sista tuggan mår man lite illa och ångrar sig. Man säger till sig själv: ”om jag ändå ätit någon riktig mat istället för detta onyttiga”. Så vill man inte att livet skall kännas minsann. 

Apropå mat kan jag meddela att min lammstek blev mycket lyckad. Jag stoppade in den i ugnen på    90 grader på kvällen. Och där fick den stanna till morgonen därpå. Den blev mörare än en Kobe-biff från Japan. Enkelt och gott. Förresten hade jag pillat in vitlöksklyftor i den och strött över Krusmyntagårdens lammkrydda på den. 

Utanför skrattar en skata men annars är det tyst och lugnt. Jag läser en bok av nobelpristagaren Svetlana Aleksijevitj  som heter ”Kriget har inget kvinnligt ansikte”. Jag fick denna bok av min dotter Julia i julklapp. Det är en bra bok och jag har faktiskt kommit riktigt långt i den. Men samtidigt är den hemsk och idag skall jag inte läsa i den. För trots att den är hemsk, är det svårt att sluta läsa när man börjat. Krig är hemskt och vidrigt. Dessutom helt idiotiskt och bör undvikas. Problemet är att det finns de som startar krig och som måste stoppas. För de går liksom inte att prata den typen av idioter till rätta. Det är som att be en rabiessmittad hund att sluta bitas. 

Nu skall jag gå och göra kaffe och lösa ytterligare ett korsord. Sedan får vi se vad jag skall göra av mitt liv.


Peter


Inga kommentarer: