fredag 6 november 2015



Hej vänner!

Så har det då blivit fredag igen. Jag kom hem för en stund sedan och öppnade då denna öl. Den är, som kanske några av er vet, tillverkad av munkar som tillhör Trappistorden. Nu kanske ni tror att det är en ovanligt lättsinnig munkorden där man dricker öl och har kul innanför klostermurarna. Men det är helt fel. Trappistorden är tvärtom väldigt sträng. Munkarna får exempelvis bara öppna munnen vid gudstjänsterna. Annars får de inte säga någonting utan skall vara tysta. Trots detta lyckas de göra detta utmärkta öl. Kanske just därför. De snackar inte massa strunt utan arbetar under tystnad på att fullända sitt öl.

Man kanske skull blivit munk egentligen. Då hade man ägnat sig åt bön, arbete och sång istället för allt dumt man håller på med. Själv är jag en rastlös typ som har svårt att stå ut med att inte ha något att göra. Som idag hade jag gjort klart allt jag planerat redan klockan 13:00. Så jag gick hem,  vilket gör att jag kommer att få minusflex den här veckan igen. Men jag är för rastlös för att bara sitta och se klockan gå. Men om jag var trappistmunk kunde jag ju gått ner i källaren och kollat om ölet jäste som det skulle. Sedan var det väl snart dax för bön och sång. 

Men om man är munk får man hålla sig ifrån kvinnor. Det har väl funnits stunder det har känts som det enda rätta. Men oftast har det inte alls känts på det sättet. Dessutom tycker jag att celibat är perverst på något sätt. Fast man kan tydligen göra jävligt gott öl om man håller på sig. Så man får väl vara glad att några i valet mellan öl och kvinnor, trots allt väljer öl. 

Trevlig helg 



Peter

Inga kommentarer: