torsdag 5 november 2015

God kväll vänner!

Det är alltså torsdag kväll. Torsdag har ju fått sitt namn efter åskguden Tor. Förr brukade man ju äta ärtsoppa på torsdagar. Varför det jag inte. Själv är jag inte så förtjust i ärtsoppa. Så jag äter inte det på torsdagar. Inte på någon annan dag heller förresten. Ärtsoppa på gröna ärter kan vara rätt gott. Men på gula ärter tycker jag det är så där. Dessutom blir jag uppblåst och konstig i magen av vanlig ärtsoppa. 

Stackars kung Erik XIV blev ju förgiftad med ärtsoppa 1577. Det var antagligen hans bror Johan III som låg bakom detta. Alla Gustav Vasas söner var ju mer eller mindre galna allihop och turades om att försöka ta livet av sina brorsor. Fast Erik XIV var väl kanske mest galen av dem alla i det gänget. Fast  det fanns en bror till som hette Magnus som var så galen att man fick hålla honom inlåst för det mesta. Men av de som inte var på låst avdelning var nog Erik värst. Fast hans bröder Johan och Karl var väl inte helt tillräkneliga de heller, vad jag förstår.

Erik XIV dog ju på Örbyhus slott i Norra Uppland. Detta slott ligger ju i Tierps kommun. År 2002 hände en förfärlig sak i denna kommun. Då serverades ärtsoppa på ett ålderdomshem där som hade fått stå framme så länge innan den serverades att den hade blivit riktigt dålig. Flera svaga åldringar som åt av denna soppa blev så sjuka att de dog. Det var ju tragiskt och en varning till oss alla att aldrig äta ärtsoppa i Tierps kommun. Speciellt inte om du är gammal eller kung. 

Tierp i norra Uppland har också blivit utsedd till Sveriges tråkigaste ort för några år sedan. Jag besökte ju Tierp för några veckor sedan och då ortens Systembolag. Jag kunde då konstatera att Tierp fortfarande säkert ligger bra till för att nå denna utmärkelse. Om jag bodde där så vet i fan om jag inte skulle pröva ärtsoppan lik förbannat, i ren förtvivlan. 

Det var förresten Gustav Vasa som införde det dumma styrelsesätt som innebär att man får kungatiteln genom arv och inte genom kompetens. Antagligen för att han misstänkte att ingen skulle komma på tanken att rösta på hans galna söner. Sedan dess har vi ju fått dras med detta statsskick. Om Sverige blir valrike igen och man får rösta på vem som skall bli kung, ställer jag upp. Kung Peter I låter ju rätt fint, inte sant? 

Peter


Inga kommentarer: