lördag 7 november 2015






 Hej vänner!

I morgon är det fars dag. Jag förstår att ni alla är lite stressade inför denna viktiga högtid. Ni går där och grubblar hur ni skall fira far i år. Men kära ni ta det lugnt. Det behövs inte mycket för att glädja den far ni har i er närhet. Men hoppa över slipsar och andra mjuka paket. Ta istället en lite tur till Systemet och kolla in om där inte finns någon singel malt whisky att glädja far med. Till exempel Laphroaig med smak av trätjära och asfalt. God att dricka, men också bra mot eksem och insektbett.

Annars är hösten fuktig och grå. Som en kvarglömd filt i en sommarstuga i november. Katten vill inte gå ut. Han tittade ut genom fönstret sedan gick han och la sig igen. Katten har faktiskt blivit rätt slö de sista veckorna. I somras for han ju runt som en slåttermaskin och dödade möss och smådjur i Visbys ruiner. Men nu sover han nästan hela dagarna. Han går ut någon halvtimme på morgonen och någon halvtimme på kvällen. Men i idag gav han fan i att gå ut på morgonen. Det såg väl för jävla grått och trist ut. 

I bibeln står det nästan ingenting om hösten. Antagligen för att den är skriven i områden där hösten inte är så lång och tydlig. Så även om det står mycket klokt i den boken, så kan man inte där lära sig något om hösten. Det står nästan ingenting om vintern heller i bibeln. Antagligen av samma orsak. Ej heller om is och snö står det mycket i bibeln. Jag har kollat och om dessa företeelser finns det mindre än fem citat  vardera i hela bibeln.

Men om vin står det massor i ovanstående bok. Där fick jag 181 träffar. Bibeln är alltså klart bättre på vin än höst, snö och is. Vilket ju egentligen inte är så konstigt. Det förresten likadant med mig. I Höga visan står det:

”Jag kommer till min trädgård,
min syster och brud.
Jag plockar min myrra och mina kryddor,
jag smakar mina bikakor och min honung,
jag dricker mitt vin och min mjölk.
Ät, ni älskande, och drick!
Berusa er av kärlek!”

Låter bra alltihop. Men hoppa över mjölken om ni är vuxna och vinet om ni är barn eller ungdomar.

Peter



Inga kommentarer: