tisdag 17 november 2015

Hej vänner!

Jag kom att tänka på onödiga grejer. Som tops. Ni vet de där små plastpinnarna med en bomullstuss i vardera änden som man inte får peta sig i öronen med. I varje fall brukar de läkare som är experter på öron påpeka det olämpliga i detta. Det bara irriterar örongången och gör så man petar in saker i örat som kommer ut av sig själv, om man ger fan i att peta sig i örat med sådana pinnar. Men samtidigt har jag svårt att se vad dessa pinnar är bra för om man inte får peta sig i öronen med dem. Jag har förstått att kvinnor i samband med sin sminkning använder topspinnar på något sätt. Oklart hur. Men för män är dessa pinnar helt onödiga. Jag hörde en gång en läkare som sa att att man inte bör peta sig i örat med något som är mindre än en armbåge. Så egentligen borde topspinnarna ha bomullstussar stora som tennisbollar i ändarna för att inte ställa till någon skada. 

En annan onödig sak är koriander. Men det har jag ju tjatat om tidigare. Men varför man skall tillföra maten något som smakar en blandning mellan blött ylle och tvättmedel, förstår jag inte. Men det är ju i varje fall onödigt, även om det inte är farligt.

Men det onödigaste av onödiga grejer är cigaretter. Ni vet papperscylindrar fyllda med giftiga blad med en tampong i ena änden. När man tänder eld på dem frigörs en vanebildande gas samt en massa giftiga cancerframkallande ämnen. Trots att det helt uppenbart att det är farligt och jättedumt finns det människor som drar ner detta i sina lungor. Dessutom betalar de dyra pengar för att få göra så. Så denna produkt är inte bara onödig, utan dessutom jättefarlig. Jag förstår inte att det kan vara tillåtet att sälja sådana farliga saker. 

Numera är det inte så många som röker vad jag förstår. Men ibland ser jag ungdomar röka och då blir jag alltid illa berörd. Då har jag lust att gå fram och säga åt dem på skarpen att de är dumma i hela jävla huvudet, som håller på med sådant. Att de kommer dö i cancer och kvävas av sitt eget slem när de blir äldre, om de inte aktar sig. Men då skulle de säkert bara tycka att jag är en dum gubbjävel, som inte skall lägga mig i. Sedan skulle de väl röka vidare i ren protest.

Jag har en kollega som röker. Det tycker jag inte om alls för jag vill inte att hon skall bli sjuk. Inte för jag vill att någon skall bli sjuk. Men speciellt inte hon. 


Peter


Inga kommentarer: