måndag 23 november 2015

Hej vänner!

I kväll tänker jag på det Heliga landet. Som ni vet gick jag i skolan i början på 60-talet då kristendomsämnet var viktigt i i skolan. Dessutom bodde jag när jag gick i 2:an till 4:an på Skånes landsbygd och hade lärare som utbildats strax efter mordet på Gustav III. Och de hade liksom fått lära sig att den bibliska historien var ungefär lika viktig som läsinlärningen och betydligt viktigare är matematik. Vi bad och sjöng psalmer morgon, middag och innan vi släpptes ut för dagen. Men som ni vet hjälpte det inte på mig.  Likt Hjalmar Söderberg tror jag mer på ”köttets lust och själens obotliga ensamhet” än på gud. Fast jag vet inte riktigt vad det innebär att tro på köttets lust. Låter lite otäckt på något sätt. Men kanske betyder det att man gillar pannbiff och älskog och det tycker jag är helt okey. 

Men jag är faktiskt glad att jag fick lära mig så mycket kristendom. Lite konstig var det på ett sätt för jag var som 9-åring mer insatt i det Heliga landets geografi  än Sveriges. Och jag visste vad som hänt på de olika platserna. Att Johannes hade döpt Jesus i Jordanflodens vatten. Att Jesus lärjungar varit fiskare i Genesarets sjö och att Lots hustru blivit en saltstod vid  Döda havet. Och jag hade koll på både Bethlehem och Nasaret. Men hade någon frågat var Skara eller Bollnäs låg hade jag inte haft den blekaste. 

Men nu tror jag inte längre att ungar får lära sig så mycket om vare sig det Heliga landet eller annat  ur den bibliska historien. Det tycker jag är lite trist, för det är svårt läsa och förstå det som står i äldre litteratur om man inte har ett litet hum om detta. Om man exempelvis läser en bok där det står om ökenvandring eller om Sodom  och Gomorra kan det ju vara bra att veta lite vad det handlar om. Eller om att vända andra kinden till eller driva månglarna ur templet. Om man läser om sådant i en annan bok än bibeln, kan det ju vara bra att veta vad det handlar om. Å andra sidan kanske ungar nu vet var Bollnäs ligger och det är ju inte det sämsta.

Men snart är det jul och då kommer ungarna bergis tro att Jultomten föddes i ett stall en bit från Disney world. Men då får vi tala om för dem hur det förhåller sig med detta, så att de inte blir helt dumma i huvudet. Sedan får vi hoppas att de trots detta växer upp till goda och förnuftiga ateister i alla fall. 

I morgon är det måndag och det får väl gå även om det känns rätt onödigt. Jag känner mig orolig över allt som händer i världen och är på dåligt humör på grund av detta. Som det står i bibeln: 

”Min själ är tyngd av sorg,
därför går min tanke till dig
från Jordans och Hermons land,
från Misars berg.”



Peter

Inga kommentarer: