lördag 28 november 2015

God morgon vänner!

Sir Winston Churchill sa: ”Djur är märkliga. Hunden ser upp till dig. Katten ser ner på dig. Bara grisen ser på dig som en jämlike.” Det var bra sagt. Sir Winston sa överhuvudtaget många bra saker. Som ni vet är jag förtjust i citat och aforismer. Både för att de ofta sammanfattar viktiga kunskaper på ett bra sätt och för att jag har fått svårt att läsa längre texter. Det är tråkigt och jag vet inte vad jag skall göra åt det. Speciellt har jag fått svårt att läsa skönlitteratur. Jag var ju en läsande människa till för några år sedan. Men så tog det plötsligt stopp på något konstigt sätt. Jag har blivit föreslagen att i stället börja lyssna på ljudböcker och skaffa mig en sådan tjänst till min telefon. Men jag är rädd att en sådan prenumeration bara kommer kosta pengar och att jag inte kommer orka lyssna. 

Men som sagt citat är korta, lättlästa och ofta tänkvärda. Winston C sa också: 
”Den nyttigaste läxa livet lärt mig är att idioterna många gånger har rätt.” Fast det vet jag inte om jag håller med om. För min erfarenhet är snarare att det händer att de inte har helt fel. Men det är ytterst sällan som de har rätt. 

Själv är jag ju pessimist för det mesta. Det är lite skämmigt för det är ju finare att vara optimist. Att vara realist är ganska fint. Men inte lika fint som att vara optimist. Winston Churchill led ju av bipolär sjukdom och växlade mellan att vara helt under isen och att ha överdrivet höga tankar om sig själv. Han kallade sina depressioner för ”the black dog”. Men när han var manisk kände han sig oövervinnelig och som tur var han ofta i det tillståndet under andra världskriget. Annars hade man väl fått snacka tyska och marschera idag och det hade ju inte varit roligt. 

Ute blåser det och varken jag eller katten vill gå ut. Vi sitter och tittar på talgoxarna som hämtar jordnötter från vårt fågelbord. Förr hände det ibland att kamrat katten glömde av sig och kastade sig mot fönstret när det kom en liten fågel farande. Men nu har han blivit äldre och klokare så nu lägger han sig bara bakom saintpaulierna i köksfönstret och kollar på de små godbitarna. 

Winston C sa förresten: 
”Politisk skicklighet är förmågan att förutsäga vad som kommer att hända i morgon, nästa vecka, nästa månad, nästa år. Och att ha förmågan att efteråt förklara varför det inte blev så.” Tål att tänka på.


Peter


Inga kommentarer: