onsdag 16 september 2015

Hej vänner!

Jag sitter här på min arbetsplats och har fått lite tid över. Så jag skriver väl ner några snabba rader till er fåtaliga som läser min blogg. Som ni märkt har jag haft svårt att skriva sista tiden. Så är det fortfarande. Men man får väl försöka komma över detta på något sätt.

När jag var barn tänkte jag rätt ofta på det konstiga faktum att jag är född i detta land och i denna tid. Jag funderade varför jag exempelvis inte var född i Afrika 1623 eller i Amerika 1812. Konstigt nog funderade jag sällan på varför jag överhuvudtaget fanns till. Det var liksom självklart. Men varför just här och nu, det var en gåta.

Numera funderar jag sällan på detta. Fast det borde man kanske göra ibland. För det är ju en jävla tur att man är född i ett rikt land som inte drabbats av krig och annat elände. Det kan man ju vara tacksam för. Alla har ju inte haft samma tur och dem bör man hjälpa och vara snäll emot.

Idag hörde jag på radio att enligt WWF har hälften av att liv i havet försvunnit sedan 70-talet. Orsaken sades vara Överfiske, miljögifter, exploatering av kuster, olje- och gasutvinning samt klimatförändringar. Med andra att vi lever över våra tillgångar och som mänsklighet är vi helt dumma i hela huvudet. Man tycker att en sådan nyhet borde få stora rubriker och att åtgärder borde vidtas för att förhindra att den andra hälften av liv också försvinner. Men det var inte ens en huvudnyhet, utan kom rätt långt ner på tidningssidan. Det fanns liksom andra nyheter som var värre än att hälften av allt som lever i havet har utrotats under min livstid.

Det är sådana hemska nyheter som gör att man tappar lusten att skriva något alls. Men som tur har jag ju en släkt som ibland kan inspirera mig att skriva igen. Så jag kommer kanske igen. Men just nu är jag deppad och seg i skallen.


Peter 

Inga kommentarer: