lördag 19 september 2015

Hej vänner!

Jag kom att tänka på påven. Han håller tydligen på att ompröva en del av den katolska kyrkans dogmer. Bland annat har han sagt att det under vissa omständigheter är tillåtet för en katolik att använda kondom. Fast vilka dessa omständigheter detta är ok framgick inte. Men jag gissar att det är tillåtet så länge man bara har gummit till att dra över mobilen när man badar eller som glad partyballong. I övrigt bör man tills vidare avstå från användning tills tydligare besked kommer från påven.

Under renässansen var ju påvedömet i förfall. Påvarna ägnande mest år slöseri och sexuella orgier och annat olämpligt. Fast de hade kanske rätt kul, otäckingarna. Men sedan blev det väl en skärpning för man fick väl fullt upp med reformationen och att bränna kättare på bål och sånt. 

Påven före den nuvarande avgick ju inte med döden som är brukligt är, utan bytte liksom bara jobb. Han slutade som påve och jobbar numera i köket på ett kloster i alperna. Vad jag har hört är han en jävel på rimmad oxbringa med rotmos. Men han kan också slänga ihop en helt vanlig pytt i panna till vickning. Till det dricker han och hans kompisar öl från trappistmunkklostret Bierenwaiss i Sydtyrolen. Så även om den förre påven var en tråkig fan, så har han bättrat sig sen han avgick. 

Men det har funnits hyfsade påvar innan dess. Som Johannes den XXIII. Han sa visst följande kloka ord: ”Det är tre ting som lättast sliter ut en man och det är kvinnor, sprit och jordbruksarbete”. Helt klart ord av en man som vet vad han talar om. Själv ägnar jag mig aldrig åt jordbruksarbete. 



Peter

Inga kommentarer: