lördag 8 augusti 2015

God morgon kamrater!

I morse när jag vaknade så hade jag ont i foten. Den här gången är det inte gikt utan något annat jävla ont. Antagligen har det med mitt flitiga cyklande att göra. Jag har ju cyklat väldigt mycket sista tiden. Men nu har jag tagit en Voltaren och smörjt in det onda stället med Voltarenkräm. Så snart blir det nog bättre.

Men när jag låg här och var sur över min onda fot, kom jag att tänka på att det finns massa onödiga h. Som h i hjärta, hjärna och hjälpa till exempel. Det gjordes ju en stavningsreform 1906 som gjorde språket mer lättstavat. Bland annat tog man ju bort h framför v och slutade skriva dumheter som hvad och hvar. Men framför j fick det onödiga h:et minsann vara kvar ibland. Man kunde ju lika  gärna skriva järta, järna och jälpa. Undra varför h:et får vara kvar där? Men ibland kunde man gott lägga till ett h. Öra kunde ju till exempel heta höra. Då skulle man ju kunna säga: ”Jag har ont i hörat.” Vilket skulle tydliggöra detta organs användning. 

Man kunde ju ta bort d framfår j också när man ändå är i farten. Då skulle man skriva jur och jup. Om man då vill säga något snällt till någon kan man ju skriva: ”Jag älskar dig ur jupet av mitt järta min egen lilla ärta.” Går ju hur bra som helst utan h.

Det är förresten intressant med andra sinnesorgan också. Både människor och djur har ju öron (höron) och ögon. Men vad gäller luktorganet är det oftast skillnad. För människor har näsa medan djur har nos. Iallafall är det oftast på det viset. Det låter ju konstigt att säga hundnäsa. Men vad gäller apor är jag osäker. Det finns ju näsapor och de har helt klart en näsa. De ser ta mig fan inte riktigt kloka ut. Och säger man gorillanos. Jag tror inte det. Jag tycker det låter bättre med gorillanäsa. 

Peter



Inga kommentarer: