onsdag 15 juli 2015

Hej vänner!

Jag träffade en gång en kille som hade ett speciellt sätt att hitta kärleken på. Han påstod att han visste huruvida en dam var något att satsa på som sängkamrat genom att se på hur hon tog sig an exempelvis köttbullar med gräddsås. Enligt honom var detta ett osvikligt sätt att se om damen ifråga var trevligt att umgås med intimt eller inte. Han brukade alltså bjuda sin date till restaurangen  Pelikan  som ligger på Blekingegatan på Södermalm. Om hon då satt och petade i maten och lämnade köttbullar på tallriken så brukade han artigt säga att det hade varit en trevlig kväll och gå hem till sig. Men om damen ifråga åt upp alla köttbullar och gärna önskade dessert på denna varmrätt föreslog han att man skulle gå hem till honom och ta desserten där. Jag frågade om det inte fanns en risk med det sättet att sortera damer. Det finns ju de som inte gillar köttbullar till exempel. Men min vän sa att dessa damer i så fall inte var så mycket att satsa på. Han träffade till slut en lite lagom rundlätt dam som uppenbarligen varken tvekade inför köttbullar eller gräddsås. När jag efter några veckor träffade honom hade han magrat. Så jag frågade honom om han börjat banta eller träna. Men han sa bara att han och den nya damen hållit igång en del sista tiden och att det nog var det som gjort att han gått ner en del i vikt.

Idag så såg jag en sorglig sak. Jag satt i trädgården på Tofta strandbageri och åt en bulle och drack lite saft efter att ha cyklat dit. Då kom det en pappa med två barn en kille och en liten tjej. Det finns en gungställning där och lilltjejen ville gunga. Pappan var upptagen med sin mobil och efter lite tjat lyfte han upp den lilla tjejen i gungan, utan att ta ögonen från mobilen. Hon sa att hon ville få fart för hon var för liten att fixa det själv. Men tråkmånsen hörde inte utan sa att att hon skulle vänta. Till slut gav han henne lite fart på gungan, men han fortsatte titta på sin jävla telefon. Han var så upptagen med detta, att han liksom inte var med i matchen när den lilla tjejen ropade att hon ville ha ”mycke fart”. Han fortsatte bara kolla på något på skärmen. Det var så sorgligt på något vis. De kunde haft så kul och så förstörde mobilen alltihop. Om jag någonsin ser denna man komma gående ensam i Visby skall jag be att få låna hans mobil. Sedan skall stampa på den. 



Peter

Inga kommentarer: