tisdag 28 juli 2015

Halloj vänner!

Läste ni om ubåten. I går när gick och lade mig för att sova var det en modern rysk miniubåt från 80-talet. Men när jag vaknade var det ett vrak från 1916 vars position man känt till länge. Det kändes lite snopet. Men ryssarna har väl en lång planeringstid för sina insatser. Jag bor ju på en ö som jag förstått Ivan bara längtar att glufsa i sig som smågodis. Ryssarna ockuperade faktiskt Gotland 1808 i tre veckor vilket nog inte så många vet. Men nu planerar de nog att komma tillbaka och den nyupptäckta ubåten är väl ett tecken på detta. De  tänker nog skicka en ny ubåt nästa år då det gått 100 år sedan den förra gick åt helvete. 

Kvällstidningarna var fulla med rapporter om den nya ubåtsincidenten och tonläget var högt. Men så visade det sig att det inte var så mycket till nyhet. Vilket man nog kunde kollat innan man slog på stora trumman. Men det är ju sant som man säger i den branschen: ”Kolla aldrig en bra historia”. Jag hade en gång en kompis som jämförde kvällstidningar med gubbkalsonger. Detta då det inte står så mycket i dem. Det var en faktiskt en skojigare skämtbit när man själv inte var gubbe. Fast annars är det mest skräp med kvällstidningar.

Som ni vet utvecklade Sverige en ubåt redan 1628. Den var av den så kallade Vasa-klassen och hade utmärkta dykegenskaper. Däremot var det vissa andra detaljer som ännu inte var helt fulländade. 



Peter

Inga kommentarer: