måndag 20 juli 2015

God kväll kamrater!

Jag har förstått att många av er undrar hur det är med kamrat katten. Då kan jag meddela att det är bra med honom. Fast han har börjat få nya vanor. Nu går han ut på morgonen och kommer ofta inte hem förrän till kvällen. Annars brukar han ju bara gå ut en stund på morgonen och en stund på kvällen. Vad han har för sig hela dagarna vet jag inte riktigt. 

Som ni vet har min katt ingen svans utan bara en liten stump. Den vanligaste fråga jag brukar få när han och jag är ute och går är: varför har han ingen svans? Då får jag förklara att hans morsa inte heller hade någon riktig kattsvans för hon var en manxkatt. Och att manxkatter inte har någon svans. Dessa katter har fått sitt namn efter den engelska ön Isle of Man där de tydligen är vanligt med svanslösa katter. Nu är ju min kompis kastrerad, så han kan tyvärr inte sprida svanslösheten på Gotland. Inte heller några andra av sina förnämliga egenskaper. Han brukar exempelvis klappa mig på kinden. Det är faktiskt alldeles sant. Han kan däremot inte lösa andragradsekvationer eller steppa. Det hittade jag bara på. 

Kamrat katten verkar inte lida ett dugg över att vara svanslös. Han är minst lika duktig på att jaga och att balansera som andra katter. Och han är rätt tuff tror jag för han kommer aldrig hem och är riven eller så. Tvärtom har jag vid flera tillfällen jaga iväg andra katter, som kommit in på hans område och stört. 

En annan berömd svanslösing var ju Pelle Svanslös. Fast honom var det ju ofta lite synd om för han blev ofta mobbad av andra katter. Speciellt av en elak jävel som hette Måns. Fast det brukade till slut gå dåligt för Måns när han försökte vara dum och det var rätt åt honom. Måns hade ju två dumma kompisar som hette Bill och Bull. De brukade bekräfta varandras korkade uttalanden, vilket gjorde dem ändå dummare. Vad jag förstått hittade författaren Gösta Knutsson förebilderna till huvudpersonerna i Pelle Svanslös bland Uppsalas Akademiska kretsar. Bill eller om det var Bull hette tydligen Rydbeck på riktigt och blev sedan chef för Sveriges Radio. Det brukade iallafall min pappa berätta. Men vem som var förebilden för elaka Måns vet jag inte riktigt. Men det finns ju alltid en och annan elak fan, som man kan ha som förebild. 

Men det fanns snälla katter i Pelle Svanslös också. Som Gammel-Maja i Storkyrkotornet och Gullan från Arkadien. Rickard från Rickomberga var också snäll fast han luktade lagård. Men sedan träffade Pelle sitt livs kärlek Maja Gräddnos, så det slutade lyckligt. Bra böcker de där om Pelle Svanslös. 



Peter

Inga kommentarer: