torsdag 18 juni 2015


Hej vänner!

I morgon är det midsommarafton. Det tycker jag alltid känns lite vemodigt. Kanske för att det heter midsommar för det låter som hälften av sommaren har gått. Det här är sista året året jag arbetar på sommaren. Det har jag bestämt. Det kan inte vara meningen med livet att man skall arbeta under den finaste tiden på året. Så nu skall de bli slut på de dumheterna.

En vemodig sak till med midsommar är att storspovens honor nu flyttar söderut. Likaså svartsnäppans honor. Där står nu hanarna på sina norrländska myrar och ser sina honor överge hem och barn. Dessa hanar skulle tycka att en mer jämställd fördelning av föräldradagarna skulle vara bra. Men de ger honorna fan i. De bara sticker iväg.
 
 En bra sak med att vara riktigt vuxen är att ingen tjatar på en att dansa runt en midsommarstång och fåna sig. Små grodorna är inte ett jävla dugg roliga att se. Möjligtvis pinsamma att behöva beskåda. Kommer ni ihåg hur hemskt det var när någon drog i en och sa: ”kom lilla vän, du skall väl också vara med i dansen”. Skulle någon dam säga så till mig idag skulle jag bara svara: I helvete heller! Det borde jag gjort redan som barn.

Nu skall jag åka till bolaget och se om det finns någon flaska kvar till mig eller om allt är slut.


 

Peter

Inga kommentarer: