lördag 27 juni 2015

God morgon ornitologer!

När jag tittar ut flyger tornsvalorna runt som pilar i luften. Det är fascinerande fåglar som jag tycker är spännande. De är liksom fulländade som flygare. Vad jag förstår är det bara just vid häckningen de landar på marken. Annars far de runt i lufthavet. Jag var lite orolig för tornsvalorna på grund av den kalla våren och försommaren. Tänkte att de skulle få för lite insekter att äta för att det skulle finnas för lite insekter. Men de verkar flyga runt ungefär som vanligt trots detta. Jag har hört att om det blir dåligt med mat kan tornsvalorna flyga iväg långt för att leta efter insekter. De kan ge sig iväg över 100 mil om det behövs. Sedan flyger tillbaks igen.

Egentligen är ju tornsvalan ingen svala utan tillhör familjen seglarfåglar. Ett tag ville en del byta namn på den till tornseglare. Men det tycker jag är dumt. För visserligen är det väl lite fel att kalla en seglarfågel för svala men det finns så mycket som är fel i världen att jag tycker det är löjligt att bry sig om en sådan detalj. Förresten kan jag tycka att det inte gör så mycket med sådana små fel i världen som inte skadar någon. 

I vissa delar av Norrland kallas tornsvalan för regnspira. Det finns en roman av Sara Lidman som heter Regnspira förresten. Det låter vackert, tycker jag. Så om man nu nödvändigtvis skall byta namn på tornsvalan tycker jag den kan få heta regnspira i hela landet. 


Peter

Inga kommentarer: