fredag 5 juni 2015

God kväll vänner!

I morgon är det Sveriges nationaldag. När jag var barn hade Sverige ingen nationaldag. Den uppfanns först 1983 när jag var 29 år. Det fanns något som hette ”Svenska flaggans dag”. Då brukade kungen dela ut flaggor på Skansen. Men det var väl inte någon större folkfest om jag minns rätt. Jag vet inte heller varför dessa flaggor delades ut. Vad jag förstår kunde man själv be kungen om en flagga och hade man tur fick man en sådan. Fast jag bad aldrig om att få någon flagga, så jag fick heller ingen. 

Orsaken till att vi firar vår nationaldag den den 6 juni beror vad jag förstår är att Gustav Vasa tågade in i Stockholm den dagen och valdes till kung. Innan dess var vi ju i union med danskarna, fast vi inte ville. Och efter den danske kungen Kristian II blodbad i Stockholm 1520 blev vi ännu mindre intresserade av denna fina union. Så tre år senare blev Gustav Vasa kung. Han var lika grym och tokig som sin danske företrädare. Så det var väl egentligen ingen förbättring. Men det firar vi i alla fall.

Länder som varit ockuperade brukar fira sin nationaldag mer rejält än vi gör. Som norrmännen som firar 17 maj med att en massa barn tågar och viftar med norska flaggor. Sedan är det fest och kalas som bara den. Även irländarna firar sin nationaldag ordentligt. Det är den 17 mars och heter som ni vet Sankt Patriks dag. Då skall man sätta på sig gröna kläder och dricka sig oresonligt full. Varför man skall bära gröna kläder denna dag vet jag inte riktigt. Kanske är det för att matcha ansiktsfärgen dagen därpå, då de flesta ser lite gröna och ämliga ut.

Men i Sverige firar vi vår nationaldag och vår nations födelse rätt försiktigt. Norrmännen säger: ”Vi är bäst så det så”. Sedan sjunger de:

”Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,
med de tusen hjem. osv.”

De gör de rätt i. För älskar man något kan man gott sjunga en stump om det. Själv har jag mest älskat kvinnor och sjungit om dem. Men jag tycker mycket om Sverige och allra mest dess natur. Egentligen borde man skriva en sång om den svenska naturen och hur mycket man älskar den. 


Peter





Inga kommentarer: